Document

تقويم فاعلية البرامج التدريبية لأعضاء هيئة التدريس بالكليات التقنية في سلطنة عمان وفقا لنموذج هاموند.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of training programs according to Hammond's model. These programs were offered to the faculty members in technical colleges by the department of human recourses in Ministry of Manpower. These programs were assessed by the faculty members as target groups, so the study attempted to determine any differences in the extent to which the participants benefit from these programs due to gender, gcographic location, and experience. To achieve study goals, a questionnaire on evaluating the effectiveness of training programs was constructed. This tool consisted of four subscales representing (39) operational indicators. The finding of study revealed that the participants reported moderate level with mean of (3.18) and standard deviation of (0.76) about the extent to which the training programs due to the location of college. The study was concluded with recommendations and suggestions.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تقويم فاعلية البرامج التدريبية التي تقدمها دائرة الموارد البشرية بوزارة القوى العاملة لأعضاء هيئة التدريس بالكليات التقنية التابعة لها في ض وء أهدافها وفق نموذج هاموند Hammond من وجهة نظر المستفيدين منها، وكذلك إلى الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في الإستفادة من التدريب وفقا لمتغير نوع المتدربين (ذكر، أنثي من جهة، وبين الكليات التقنية وفقا للموقع الجغرافي لكل كلية من جهة أخرى، ووفقا لسنوات خبرة المتدربين. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعداد استبانة لتقويم فاعلية البرامج التدريبية، تكونت من أربع أبعاد، يندرج تحت كل محور عدد من المؤشرات الإجرائية التي يمكن من خلالها الاستدلال على مدى فاعلية البرامج التدريبية، وبلغت (۳۹) مؤشرا اجرائيا.
وقد خلصت الدراسة وفقا لاستجابات أفراد العينة على المقياس إلى أن البرامج التدريبية الأعضاء هيئة التدريس بالكليات التقنية في سلطنة عمان قد حققت أهدافها بدرجة متوسطة، حيث بلغ المتوسط الحسابي لمحاور الأداة ككل (۳۱۸)، وبإنحراف معیاري (076)، كما دلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاستفادة من التدريب تعزي لمتغيري النوع وسنوات الخبرة، بينما وجدت فروق تعزي لمتغير الكلية، وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations