Document

تقويم كتاب التربية الإسلامية للصف الخامس الأساسي في سلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Evaluation of the Islamic education book for the fifth grade in the Sultanate of Oman from the point of view of teachers.
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The aim of this study was to evaluate the book of Islamic education scheduled for the fifth grade from the point of view of teachers and first teachers in the governorate of South Al-Batinah, and the researcher adopted the descriptive analytical curriculum, for its suitability to the objectives of the study and its questions, through a questionnaire consisting of (50) criteria, distributed over (5) areas, after confirming their truthfulness and consistency, and the study sample consisted of (121) teachers of Islamic education in the governorate of South Al-Batinah, selected by random sample Method. The study showed the following results: 1. Reaching the appropriate criteria for evaluating the Islamic education textbook for the fifth grade from the point of view of Islamic education teachers, depending on the study tool. 2. The study found the availability of appropriate standards in the Islamic education textbook for the fifth grade, where all areas ranged from a very large to a large degree of availability. Considering the results, the study concluded some recommendations, the most prominent of which are: Developing the current books prescribed in the rest of the stages after the fifth grade to become more suitable for teaching and learning in the light of the specifications that should be available in the textbook.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم كتاب التربية الإسلامية المقرر للصف الخامس من وجهة نظر المعلمين والمعلمين الأوائل في محافظة جنوب الباطنة، واعتمد الباحث المنهج الوصفي المسحي، لملاءمته لأهداف الدراسة وأسئلتها، من خلال استبانة مكونة من (50) معيارًا موزعًا على (5) مجالات، بعد التأكد من صدقها وثباتها، وتكونت عينة الدراسة من (121) معلمًا من معلمي التربية الإسلامية ومعلماتها بمحافظة جنوب الباطنة، تم اختيارهم بأسلوب العينة العشوائية.
وأظهرت الدراسة النتائج الآتية:
1. التوصل إلى المعايير المناسبة لتقويم كتاب التربية الإسلامية للصف الخامس من وجهة نظر معلمي التربية الإسلامية اعتمادًا على أداة الدراسة.
2. توصلت الدراسة إلى توفر المعايير المناسبة في كتاب التربية الإسلامية للصف الخامس؛ حيث تراوحت جميع المجالات بين درجة توفر كبيرة جدًا وكبيرة.
وفي ضوء النتائج، خلصت الدراسة إلى بعض التوصيات من أبرزها:
تطوير الكتب الحالية المقررة في بقية المراحل من بعد الصف الخامس كي تصبح أكثر ملاءمة للتعليم والتعلم وذلك في ضوء المواصفات التي ينبغي توافرها في الكتاب المدرسي.
Category
Theses and Dissertations