Document

تقويم محتوى كتب التربية الإسلامية للتعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان في ضوء معايير اختيار دروس الفقه الإسلامي.

Other titles
Evaluation of the Content of Islamic Education Textbook of the Post basic Education Stage in the Sultanate of Oman in Light of the Standards Used to Selecting Islamic Jurisprudence topics
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aims at identifying the specific standards used to selecting Islamic jurisprudence topics in Islamic Education Textbook of the Post basic education Stage through answering the following questions: 1.What are the Standards that should be taken into account when choosing the topics of Islamic jurisprudence in the content of Islamic education textbooks for students of post-basic education in the Sultanate of Oman? 2.How do you describe the availability of standards used to selecting Islamic jurisprudence topics in the content of the Islamic education textbook for post-basic education students in the Sultanate of Oman? 3.Does the availability of these standards differ according to the different fields of these standards? To answer these questions, the researcher applied the descriptive analytical approach due its relevance to the intended study and its objectives. The researcher also prepared a card including 48 standards derived from standards list to analyze the content. The authenticity of the tool was confirmed through submitting it to a group of 34 arbitrators. In addition, the validation of the analysis was approved using agreement factor between the researcher and another analyst through Cooper formula, the agreement percentage reaches 92%. In brief, the study resulted the following: 1. 18 standards approved the availability by percentage of (1-9.3%) however, 22 standards could not reach 1%. Meanwhile, the lessons lack the availability of standards related to (sports, electronic games, electronic security, modern art, preserving the environment, tourism, contemporary issues related to worship and women provision). 2. The educational and technical standards ranked first among the fields of standards with a percentage of (93%), followed by growth requirement field (5.4%) and by society features (1.15%) and finally by modern jurisprudence issues with (0.47%) In the light of the results of the study, the researcher recommended the necessity of applying clear and specific standards in selecting the content of Islamic education textbooks by curriculum developers. Also, Islamic education textbooks has to be reconsidered by preparing solid planning including modern jurisprudence issues and a list of jurisprudence issues appropriate to each education stage.
Arabic abstract
هدفت الد ارسـة إلى تحديد معايير ختيار دروس الفقه الإسـلامي في محتوى كتابي‌التربية‌ الإسلامية ‌للتعليم‌ ما‌بعد‌ الأساسي‌،وذلك ‌من‌ خلال ‌الإجابة‌ عن‌ الاسئلة الآتية:
1- ما المعايير‌التي ‌ينبغي ‌مراعاتها ‌عند ‌اختيار ‌دروس ‌الفقه‌ الإســـــلامي ‌في محتوى كتابي‌التربية‌ الإسلامية ‌المقررة‌ على ‌طلبة ‌التعليم‌ ما‌بعد ‌الأساسي في ‌سلطنة‌ عمان؟ -2- ما‌مدى ‌توافر‌ معايير‌ اختيار‌ دروس ‌الفقه ‌الإســـــــــالمي ‌في محتوى كتابي التربية ‌الإسلامية‌ المقررة‌ على‌ طلبة ‌التعليم‌ ما‌بعد‌ الأساسي‌ في ‌سلطنة‌ عمان؟
2- -هل ‌يختلف ‌توافر‌ معايير‌اختيار ‌دروس ‌الفقه ‌الإســـــلامي‌ في‌محتوى‌ كتابي‌التربية‌ الإسلامية‌ المقررة‌ على‌طلبة ‌التعليم ‌ما‌بعد ‌الأساسي ‌في ‌سلطنة ‌عمان ‌باختلاف ‌مجالات ‌هذه ‌المعايير؟ وللإجابة ‌عن‌هذه‌ الاسئلة اســـــتخدمت ‌الباحثة ‌المنهج ‌الوصــــــفي ‌التحليلي ‌لملاءمته لأســــــئلة‌ الدراســـــة ‌وأهدافها‌، كما ‌قامت ‌بإعداد ‌بطاقة لتحليل المحتوى‌ تكونت‌ من‌(48) ‌معيارا‌، مشـــــتقة ‌من‌ قائمة ‌المعايير‌،وتم‌ التأكد‌ من‌صـــــــــدق ‌الأداة‌ بعرضـــــــــها‌ على ‌مجموعة‌ من ‌المحكمين ‌بلغ‌عددهم‌ )(34) محكما وتم ‌التحقق‌ من‌ ثبات‌ الأداة‌ باستخدام معامل الاتفاق بين الباحثة ومحللة أخرى عن طريق ‌معادلة ‌كوبر‌، حيث بلغت نسبة الاتفاق (92%) ‌.
وقد‌أسفرت‌ الدراسة‌ عن ‌النتائيج ‌الآتية: -
1- توافر‌( 18) ‌معيارا بنسبة ‌مئوية‌ تراوحت ‌بين‌ (%1‌-9,3)، وضـــــــــعف ‌توافر‌(22) معيارا بنســــــبـة ‌مئويـة ‌بلغـت ‌أقـل‌من ‌الواحـد ‌الصــــــــــحيح، ،وعـدم ‌توافر ‌المعـايير‌المتعلقـة ‌(بـأحكـام الألعاب الريـاضــــــــــيـة‌، والألعـاب الإلكترونيـة‌، والإمن ‌الإلكتروني‌، والفن ‌المعـاصــــــــــر‌، والمحفـافظة على‌البيئـة‌، والسياحة ‌،والقضايا المعاصرة ‌المتعلقة ‌بأحكام‌ العبادات‌،وأحكام‌المرأة(. -2)
2- أن‌مجال ‌المعايير‌التربوية ‌والفنية‌ حصـل‌على ‌المرتبة‌ الإولى ‌من‌ بين ‌مجالات‌ المعايير‌بنسبة بلغت (%93) ‌، يليه‌ مجال ‌مطالب ‌النمو بنسبة بلغت (%5,4) ‌،يليه ‌مجال ‌خصـــــائص ‌المجتمع‌ بنسبة ‌مئوية ‌بلغت ‌(%1,15)، وأخيرا‌ مجال‌ القضايا الفقهية ‌المعاصرة بنسبة بلغت (0,47%.) ‌‌‌‌‌‌وفي‌ضـــــوء‌النتائج ‌التي‌توصـــــلت ‌إليها الدراسة ‌أوصـــــت ‌الباحثة‌ بضـــــرورة ‌اعتماد‌ معايير‌ واضـحة ومحددة يتم في ضـوئها اختيار محتوى كتب التربية الإسلامية من قبل واضـعي المناهج، وإعادة النظر في محتوى كتب التربية الإسـ ــلامية، والتخطيط الجيد ‌لها ‌في‌ضــــوء‌القضــــايا الفقهية‌ المعاصرة‌، وبناء‌ قائمة‌ بالقضايا الفقهية ‌المناسبة ‌لكل‌ مرحلة‌ تعليمية.
Category
Theses and Dissertations