Document
Trainees' achievement of the English experts program's objectives at the specialized Center for Professional Training of Teachers.
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2019
Language
English
Subject
English abstract
The English Expert program (EEP) is one of the long-term in-service training programs at the Specialized Center for Professional Training of Teachers (SCPTT). The current study aims to investigate whether the programs' objectives of the methodological part and the language proficiency part have been attained or not from the participants' perspective. Besides, it investigates the effects of different variables such as gender, teaching experience, cohort, and teaching level on the accomplishment of the program's objectives. An explanatory sequential mixed methods design was followed in this study. The data were collected through a questionnaire for the participants, and a content analysis of the participants' reflection reports. The study includes the participants of the first and the second cohorts (around 82 participants). A sample of 60 participants responded to the questionnaire, and a sample of six participants was purposefully selected for the qualitative data (a total of 36 reflection reports).
The findings of the study reveal a high achievement of the objectives of both parts. Regarding the quantitative data, the objectives of the methodological part (items 1 to 45) of the EEP were highly achieved (M= 4.42, SD= 0.45). Besides, the objectives of the language proficiency part (items 46 to 85) of the EEP were highly achieved too (M= 4.42, SD= 0.46). The qualitative data analysis supports the results of the quantitative data. Variable such as gender, teaching experience, cohort, and teaching level had no statistically significant differences on the achievement of the EEP's objectives.
The participants' attitude toward the EEP is very positive. However, a revision of the content in some areas is suggested for a better future improvement. Suggestions and recommendations are made for improving the EEP.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
يُعد برنامج خبراء اللغة الإنجليزية أحد برامج التدريب أثناء الخدمة الطويلة الأجل في المركز التخصصي للتدريب المهني للمعلمين والذي يستمر لمدة عامين. تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة ما إذا كانت أهداف البرامج لجزء طرق وأساليب التدريس وجزء إجادة اللغة الإنجليزية للمعلمين قد تحققت أم لا من وجهة نظر المشاركين. علاوة على ذلك ، بحثت الدراسة في أثر المتغيرات المختلفة مثل الجنس ، وسنوات الخبرة ، والدفعة ، ومستوى التدريس للمشاركين على تحقيق أهداف البرنامج. وتبنت الدراسة التصميم المزجي من خلال جمع وتحليل البيانات الكمية والنوعية. تم جمع البيانات من خلال استبيان للمشاركين ، وتحليل محتوى التقارير التأملية للمشاركين. تضمنت الدراسة المشاركين من الدفعات الأولى والثانية (حوالي 82 مشاركًا). أجابت عينة من 60 مشاركًا على الاستبيان ، وتم اختيار عينة من ستة مشاركين عن قصد للبيانات النوعية (أي ما مجموعه 36 تقرير تأمُلي).
تكشف نتائج الدراسة عن تحقيق عالي لأهداف كلا الجزأين. فيما يتعلق بالبيانات الكمية ، تحققت أهداف الجزء المنهجي (البنود من 1 إلى 45) من البرنامج بشكل كبير بمتوسط حسابي 4.42. بالإضافة إلى ذلك ، تحققت أهداف جزء إجادة اللغة (البنود من 46 إلى 85) من البرنامج بشكل كبير أيضاً بنفس قيمة المتوسط الحسابي السابق. كما يدعم تحليل البيانات النوعية نتائج البيانات الكمية. أما بالنسبة للمتغيرات مثل الجنس ، وسنوات الخبرة في التدريس ،والدفعة من المتدربين، ومستوى التدريس فقد تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تحقيق أهداف البرنامج.
وكان موقف المشاركين تجاه برنامج خبراء اللغة الإنجليزية إيجابي للغاية. ومع ذلك ، يُقترح مراجعة المحتوى في بعض المناطق لتحسين وتطوير مستقبلي أفضل للبرنامج. كما تم تقديم اقتراحات وتوصيات لتحسين البرنامج ولإجراء المزيد من الدراسات المتعلقة به.
تكشف نتائج الدراسة عن تحقيق عالي لأهداف كلا الجزأين. فيما يتعلق بالبيانات الكمية ، تحققت أهداف الجزء المنهجي (البنود من 1 إلى 45) من البرنامج بشكل كبير بمتوسط حسابي 4.42. بالإضافة إلى ذلك ، تحققت أهداف جزء إجادة اللغة (البنود من 46 إلى 85) من البرنامج بشكل كبير أيضاً بنفس قيمة المتوسط الحسابي السابق. كما يدعم تحليل البيانات النوعية نتائج البيانات الكمية. أما بالنسبة للمتغيرات مثل الجنس ، وسنوات الخبرة في التدريس ،والدفعة من المتدربين، ومستوى التدريس فقد تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تحقيق أهداف البرنامج.
وكان موقف المشاركين تجاه برنامج خبراء اللغة الإنجليزية إيجابي للغاية. ومع ذلك ، يُقترح مراجعة المحتوى في بعض المناطق لتحسين وتطوير مستقبلي أفضل للبرنامج. كما تم تقديم اقتراحات وتوصيات لتحسين البرنامج ولإجراء المزيد من الدراسات المتعلقة به.
Category
Theses and Dissertations