Document
طرائق التعليم الأكثر شيوعًا في تعليم مهارة القراءة لدى معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study amied to figure out the most used methods of teaching reading skills in the institutions of teaching Arabic to non - Arabic speakers in Oman. The study included 15 male and female teachers who were selected by the method of intent; (100%) of the study population. To achieve the objective of the study, the researcher used the descriptive method by preparing a note card consisting of 56 items distributed in six teaching methods, (Compositive, Traditional, Direct, Reading, Audio-oral, Communicative). The study also used open structured interview questions which had been validated and verified.
The results of the study showed the following:
1. The Audio-oral Method was the most used one which was directly followed by the Reading Method and the Direct Method was the third one just before the Communicative Method which came before the Traditional Method (grammar and translation) whereas the Compositive Method was the least common.
2. There were no significant differences at the according to the two variables; gender and specialization. On the other hand, there were clear differences according to the variable of experience years in the Traditional Method as well as according to the variable of educational stage in all above teaching methods except the Direct Method.
Based on the results of the study, the researcher recommended the urgent need to increase sustained efforts in this field, teaching of Arabic language reading skills to non - Arabic speakers in Oman, and increase the number of oral conversation hours as well as to activate the role of the language-usage-partner. The researcher also recommended providing educational resources in such institutions and training teachers on how to employ them well.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن طرائق التعليم الأكثر شيوعًا في تعليم مهارة القراءة لدى المعلمين في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان، والبالغ عددهم (15) معلما ومعلمة، تم اختيارهم بالطريقة القصدية أي ما نسبته (100%) من مجتمع الدراسة، ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال إعداد بطاقة ملاحظة، تكونت من(56) بندًا موزعة على ست طرائق تعليمية؛ (التركيبية، التقليدية، المباشرة، القراءة، السمعية الشفوية، الوظيفية التواصلية)، وتم التحقق من صدقها وثباتها.
وأظهرت نتائج الدراسة ما يأتي:
1. إن الطريقة السمعية الشفوية هي الأكثر شيوعًا في تعليم مهارة القراءة لدى الدارسين في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان، تلتها طريقة القراءة، ثم الطريقة المباشرة، فالطريقة الوظيفية التواصلية، تلتها الطريقة التقليدية (القواعد والترجمة)، في حين أن الطريقة التركيبية هي الأقل شيوعا في تعليم مهارة القراءة.
2. عدم وجود فروق ذات دلالة عند مستوى الدلالة تبعًا للمتغيرين؛ النوع الاجتماعي، والتخصص، في حين توجد فروق تبعًا لمتغير سنوات الخبرة في الطريقة التقليدية، وكذلك تبعًا لمتغير المرحلة التعليمية في جميع طرائق التعليم عدا الطريقة المباشرة.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث الاهتمام بطريقة القراءة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، مع العمل على زيادة عدد ساعات المحادثة الشفوية، وتفعيل دور الشريك اللغوي، كما أوصى بتوفير الوسائل التعليمية المساعدة على التعليم في مراكز تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وتدريب المعلمين على كيفية توظيفها.
وأظهرت نتائج الدراسة ما يأتي:
1. إن الطريقة السمعية الشفوية هي الأكثر شيوعًا في تعليم مهارة القراءة لدى الدارسين في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عُمان، تلتها طريقة القراءة، ثم الطريقة المباشرة، فالطريقة الوظيفية التواصلية، تلتها الطريقة التقليدية (القواعد والترجمة)، في حين أن الطريقة التركيبية هي الأقل شيوعا في تعليم مهارة القراءة.
2. عدم وجود فروق ذات دلالة عند مستوى الدلالة تبعًا للمتغيرين؛ النوع الاجتماعي، والتخصص، في حين توجد فروق تبعًا لمتغير سنوات الخبرة في الطريقة التقليدية، وكذلك تبعًا لمتغير المرحلة التعليمية في جميع طرائق التعليم عدا الطريقة المباشرة.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث الاهتمام بطريقة القراءة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، مع العمل على زيادة عدد ساعات المحادثة الشفوية، وتفعيل دور الشريك اللغوي، كما أوصى بتوفير الوسائل التعليمية المساعدة على التعليم في مراكز تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وتدريب المعلمين على كيفية توظيفها.
Category
Theses and Dissertations