Document

تصور مقترح لإنشاء مركز لتدريب المعلمين عن بعد بسلطنة عمان في ضوء خبرات بعض الدول.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The study aims to explore the possibility of establishment of a Distance Training Centre for Teachers in the Sultanate of Oman belonging to the Ministry of Education and exploring the statistical difference a the level oflá =0,05) between the average of the answers received from individuals regarding construction of Distance Training Centre for teachers in the Sultanate depending on the changes of the study(gender, designation and years of experience). Also the study aims to submit an assumption for proposal to construct a Distance Training Centre for Teachers in the Sultanate of Oman based on the experience of some countries. The sample consists of 361 individuals consisting of senior teachers and training experts working in the Sultanate. A questionnaire containing 81 queries were related to seven sections, i.e., the justification for the construction of Distance Training Centre for Teachers in the Sultanate of Oman, the objective of the Distance Training Centre to be realized within the Ministry of Education, the requirements of the construction of the Distance Training Centre, standards of the designs of the training subjects, proposed methods for training, methods of evaluation, and challenges facing the construction of Distance Training Centre for the Ministry of education. We have used the mathematical average and standard deviations and test(T) for independent sample and test(P) for two independent samples to verify the indications of the statistical differences. Also we used the percentage to set up the answers of the open questions. The most important results found in this study is that the answers of the individuals of the samples confirmed the possibility for the construction of the Distance Training Centre for Teachers. In general, the results were positive. Regarding the changes of the study, the results confirmed the presence of differences having statistical indication at the level of(á =0.05) between the answers of the males and females in favour of females for the first five sections of the questionnaire. Also the results found out the differences having statistical indication at the level of á =0.05) between senior teachers and the training experts. Regarding the changes of years of experience, there were no differences having statistical indications. The researcher interpreted the results of the study within the theoretical framework and previous studies and concluded to proposed assumptions to use Systems approach for the construction of Distance Training Centre for Teachers in the Sultanate of Oman belonging to the Ministry of Education.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى إمكانية إنشاء مركز لتدريب المعلمين عن بعد بسلطنة عمان تابع لوزارة التربية والتعليم، كما هدفت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح لإنشاء مركز لتدريب المعلمين عن بعد بسلطنة عمان في ضوء خبرات بعض الدول. وتكونت عينة الدراسة من (۳۹۲) فردة من المعلمين الأوائل بمدارس السلطنة وخبراء التدريب بمراكز التدريب بسلطنة عمان. وقد تم استخدام استبانة مكونة من (۸۱) عبارة، موزعة على (7) محاور هي: مبررات إنشاء مركز التدريب عن بعد تابع لوزارة التربية والتعليم، الأهداف التي يسعى مركز التدريب عن بعد إلى تحقيقها في وزارة التربية والتعليم، المتطلبات اللازمة لإنشاء مركز للتدريب عن بعد تابع لوزارة التربية والتعليم، معايير تصميم المحتوى التدريبي، الأساليب المقترحة للتدريب عن بعد في المركز المقترح، أساليب التقويم، والتحديات التي قد تواجه إنشاء مركز التدريب عن بعد في وزارة التربية والتعليم. وقد تم حساب صدق الأداة بعرض الاستبانة على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثبات الأداة باستخدام معامل الثبات (ألفا كرونباخ) حيث بلغ قيمته للأداة ككل (۰٫۸۰۷) مما يدل على تمتع الأداة بدرجة عالية من الثبات.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن مستوى استجابة أفراد العينة على إمكانية إنشاء مركز لتدريب المعلمين عن بعد في محاور الاستبانة، والأداة ككل، جاعدت بمستوى مرتفع. أما فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة فقد توصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( =۱۰۰۵) بین استجابات أفراد العينة لإمكانية إنشاء مركز التدريب عن بعد تعزي لمتغير النوع بين الذكور والإناث لصالح فئة الإناث، وذلك للمحاور الخمسة الأولى، والأداة ككل، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( =۰٫۰۵) ، والأداة ككل، تعزي لمتغير المسمى الوظيفي ولمتغير سنوات الخبرة.. وتوصلت الدراسة إلى وضع تصور مقترح باستخدام مدخل النظم لإنشاء مركز لتدريب المعلمين عن بعد في ضوء خبرات بعض الدول تابع لوزراة التربية والتعليم بالسلطنة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الراسبية, سعيدة بنت علي بن سالم بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2007