Document
تصور مقترح لتطوير القيادات الأكاديمية في جامعة التقنية والعلوم التطبيقية في ضوء متطلبات القيادة المستدامة وبما يتوافق مع رؤية عمان 2040.
Source
مجلة إشراق العمانية. ص. 1-25.
Other titles
A proposal for developing the academic leadership at the University of Technology and Applied Sciences in line with the sustainable leadership requirements and Oman Vision 2040.
Country
عمان.
City
صحار
Publisher
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
Currently, the higher education in the Sultanate of Oman is witnessing a vital stage of development and a qualitative shift in various aspects in line with the latest scientific trends in higher education, particularly in the field of university leadership. The strategic dimensions of the Oman Vision 2040 highlight the importance of education as a cornerstone of sustainable development at its various social and economic levels "Universities are currently pursuing sustainable development and creating a leadership pattern that meets current and future requirements that contribute strongly and effectively in evolving progress and developing the educational process, research and community. Based on that, the study aimed to identify the conceptual framework for sustainable leadership and its objectives, principles and dimensions, as well as the objective of the implementation requirements of the sustainable leadership in universities, taking into consideration the most important challenges. The study applied the desk analytical descriptive curriculum that relied on the desktop content analysis of data and information in reference to the pedagogical literature from previous references and studies to access and process information that helps to resolve the issue profoundly and provide solutions and suggestions to it. The results of the study concluded to put in place a proposal to develop the academic leadership at the University of Technology and Applied Sciences in line with the sustainable leadership requirements and Oman Vision 2040.
Description
المؤتمــر الدولـي لمجلــة إشـراق العمانيـة بالشراكة مـع جامعة صحار (الأول : 2023 : جامعة صحار).
Arabic abstract
يشهد التعليم العالي في سلطنة عمان مرحلة مهمة من مراحل تطوره، ويواجه تحولاً نوعيا في جوانبه المختلفة وفقاً لأحدث التوجهات العلمية في التعليم العالي وخاصة في مجال قيادة الجامعات فقد أشارت الأبعاد الاستراتيجية لرؤية عمان 2040 إلى أهمية التعليم كركيزة من أسس التنمية المستدامة على أصعدتها المختلفة الاجتماعية والاقتصادية فالجامعات في الوقت الحاضر تسعى إلى تحقيق التنمية المستدامة وإيجاد نمط قيادي يفي بالمتطلبات الحالية، والمستقبلية يسهم بشكل قوي وفاعل في دفع عجلة التقدم، وتطوير العملية التعليمية والبحثية والمجتمعية، لذا هدفت الدراسة إلى التعرف للإطار المفاهيمي للقيادة المستدامة، وأهدافها، ومبادتها وأبعادها وهدفت إلى الكشف عن متطلبات تطبيق القيادة المستدامة في الجامعات ومعرفة أهم التحديات في تطبيقها اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي المكتبي الذي يعتمد على تحليل محتوى البيانات والمعلومات المكتبية بالرجوع إلى الأدبيات التربوية من المراجع والدراسات السابقة للوصول إلى المعلومات التي تساعد على تحليل المشكلة تحليلاً عميقا، وتقديم حلول ومقترحات للمشكلة المدروسة، وأشارت نتائج الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتطوير القيادات الأكاديمية في جامعة التقنية والعلوم التطبيقية في ضوء متطلبات القيادة المستدامة وبما يتوافق مع رؤية عمان 2040.
Category
Journal articles