Document
تصورات مشرفي ومعلمي الفنون التشكيلية نحو تدريس مجال النحت في مناهج الفنون التشكيلية بسلطنة عمان.
Identifier
الكلباني, خليل بن سالم بن عبد الله (2019). تصورات مشرفي ومعلمي الفنون التشكيلية نحو تدريس مجال النحت في مناهج الفنون التشكيلية بسلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة صحار, صحار, عمان).
Other titles
Plastic art supervisors' and teachers' Perceptions toward teaching discipline of sculpture in the plastic art curriculum of Sultanate of Oman
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
Abstract
The aim of the study is to survey the perceptions of supervisors and teachers of Plastic
Arts towards teaching discipline of sculpture in the Plastic Arts Curriculum in the
Sultanate of Oman. The study sample included 180 Plastic Arts supervisors and
teachers selected through stratified random sampling method out of (2011) teachers
of both genders and (66) supervisors in the country. The researcher used the
combined analysis method to collect data for this study through designing a research
tool (Questionnaire) to identify the perceptions of supervisors and teachers of Plastic
Arts towards teaching discipline of sculpture in the Plastic Arts Curriculum in the
Sultanate of Oman. The questionnaire was consisted of (114) items divided into 8
sections and a group of experts in the field to ensure its validity where the coefficient
of internal consistency was about (0.92) which shows a highest reliable value in
humanities reviewed it. The result showed that there were no statistically significant
differences (α≤0.05) between the art supervisors' and art teachers' perceptions
towards teaching discipline of sculpture in the Plastic Arts Curriculum due to their
qualifications and job title work as revealed by data analysis (ANOVA) gender, as we
as there were no statistically significant differences in their perceptions due to gender
and years of experience; these were tasted using (T-Test) and (MANOVA). The
open-ended question responses indicated the need to provide tools and materials for
teaching sculpture and to provide schools with artistic workshops that are ready for
teaching. The study ends up with several recommendations, the most important of
which is the need to include modules, lessons and activities for the discipline of
sculpture in the Plastic Arts Curriculum for various stages of study in the Sultanate of
Oman, with the need to provide specialized training programs for teachers in the
discipline of sculpture.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء تصورات مشرفي ومعلمي الفنون التشكيلية نحو تدریس النحت بمناهج الفنون التشكيلية بسلطنة عمان، وقد تكونت عينة الدراسة من 180 مشرق ومعلم للفنون التشكيلية، وتم اختيار العينة بالطريقة الطبقية من مجتمع الدراسة الذي بلغ عددهم 2011 معلم ومعلمة، و 66 مشرف تربوي، أعتمد الباحث في تصميمه للتراسة على المنهج المدمج من خلال تصميم اداة خاصة بالبحث (استبانة) لمعرفة تصورات المشرفين والمعلمين نحو تدریس مجال البحث في سلطنة عمان، والتي تم التأكد من صدق محتواها بعد عرضها على مجموعة من المحكمين؛ للحكم على صدق البند وصدق التعيين، حيث تم قياس الأنساق الداخلي للأداة بطريقة إعادة التطبيق (0.92)، وهي درجة ذات قيمة عالية جدا من الثبات في العلوم الإنسانية، ثم تم تحديد ثمانية محاور تتضمن (114) فقرة، وأظهرت نتائج الدراسة بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0 . 05) بين المشرفين والمعلمين نحو تصوراتهم لتدريس مجال النحت لمتغير الوظيفة والمؤهل العلمي، كذلك لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في تصوراتهم ترجع إلى متغير الجنس أو متغیر س نوات الخبرة وقد تم اختياره هذا باستخدام اختبار (ت) واختبار تحليل التباين المتعدد (MANOVA ).كما أشارت استجابات أفراد العينة على السؤال المفتوح إلى ضرورة توفير الأدوات والخامات الخاصة بتدريس النحت وتزويد المدارس بورش فنية مهيئة للتدريس، وقد أوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها ضرورة تضمین وحدات ودروس وأنشطة المجال النحت في مادة الفنون التشكيلية بمختلف المراحل الدراسية بسلطنة عمان، مع ضرورة تقديم برامج تدريبية متخصصة للمعلمين في مجال النحت.
Category
Theses and Dissertations