Document

تطور مستويات التفكير الهندسي لدى طلبة الصفوف (۷-۹) من التعليم الأساسي في ضوء نظرية فان هيل.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating Van Hiele's geometric thinking levels at grades seven, eight, and nine of Basic Education in Oman. Three geometric thinking levels (visualization, analysis, informal deduction) and their development at each of the three classes were studied. Finally, the effect of gender on students' performance at geometric thinking levels was also studied. Sample of the study consisted of (347) male students and (367) female students, constituting (714) students. These students were selected from (8) schools that were randomly chosen from (33) Basic Education government schools at Muscat region during the academic year 2007/2008. Data of the study was collected by the means of a written test that has been designed to measure geometric thinking levels as described by Van Hiele's theory. This study found that 9.3%, 13.2% and 6% of students in grades seven, eight, and nine respectively did not pass any of the geometric thinking levels, and (89.5 %) Students from seventh grade, (81.2%) of eighth grade students, and (91.5%) of students in ninth grade, were classified in one level of the geometrical thinking levels, according to the expected order of geometrical thinking levels (visualization, analysis, informal-deduction) of Van Hiele theory. The results showed there were significant statistical differences at (a < 0.05) between the averages of students in three classes (seventh, eighth , ninth) in the three levels of thinking (visualization - analysis - in formal -deduction), which proves the existence of the development in geometrical thinking levels in grades (seventh, eighth , ninth) in three levels (visualization - analysis - in formal -deduction), this development became clear in the ninth grade for three levels (visualization - analysis - in formal -deduction). The researcher has found out that sex does not affect the performance of student in geometrical thinking levels test. It has been recommended to take care of introducing the definition of modern theories of teaches geometry to the teachers, and the teachers concerns by selecting the appropriate methods and techniques for teaching geometric units to suit the level of students for the development of geometric concepts, review of the geometric units for the eighth grade activities include deepening geometric concepts to students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستويات التفكير الهندسي لدى طلبة الصفوف السابع والثامن والتاسع وفق نظرية فان هيل، وتقصي تطور كل مستوى من مستويات التفكير الهندسي ( التصور، التحليل، الاستدلال غير الشكلي لفان هيل في كل صف من الصفوف الثلاثة ( السابع والثامن والتاسع)، واختلاف أدائهم على اختبار مستويات التفكير الهندسي باختلاف نوعهم (ذكور، إناث). تكونت عينة الدراسة من (۷۱۹) طالبا وطالبة ، منهم (347) طالبا و(۳۹۷) طالبة، موزعين على (۸) مدارس اختيرت بطريقة عشوائية من بين (۳۳) مدرسة من مدارس التعليم الأساسي الحكومية التابعة للمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة مسقط للعام الدراسي ۰۷ ۲۰۰۸ / ۲۰ م. وقامت الباحثة بإعداد اختبار يقيس مستويات التفكير الهندسي في ضوء نظرية فان هيل، وتم تطبيق الاختبار على العينة المذكورة .
تم التوصل إلى أن (۹٫۳%) من طلبة الصف السابع ، و (۱۳٬۲%) من طلبة الصف الثامن، و(6%) من طلبة الصف التاسع، لم يجتازوا أيا من مستويات التفكير الهندسي حسب درجة الاتقان، وتم تصنيف (۸۹ , ۰ %) من طلبة الصف السابع، و(۸۱٫۲%) من طلبة الصف الثامن، و(۹۱٫5%) من طلبة الصف التاسع في واحد من مستويات التفكير الهندسي التصور، التحليل، الاستدلال غير الشكلي)، ووفق الترتيب المتسلسل لمستويات فان هيل التفكير الهندسي كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 20ه... بین متوسطات درجات الطلاب في الثلاثة صفوفه في مستويات التفكير الثلاثة (التصور والتحليل والاستدلال غير الشكلي) ، وهذا يدل على وجود تطور في مستويات التفكير الهندسي لدى طلبة هذه الصفوف في المستويات الثلاثة، وهذا التطور بدا واضحا في الصف التاسع بالنسبة للمستويات الثلاثة، وقد توصلت الباحثة إلى أن نوع الطالب لا يؤثر على أدائه في اختبار مستويات التفكير الهندسي.
وقد أوصت الدراسة بضرورة تعريف المعلمين بالنظريات الحديثة لتدريس الهندسة، وتوجيه اهتمام المعلمين نحو اختيار الطرق والأساليب المناسبة لتدريس وحدات الهندسة بما يناسب مستوى الطلبة لتنمية المفاهيم الهندسية، كما أوصت بإعادة النظر في وحدات الهندسة للصف الثامن بتضمينها أنشطة تعمق المفاهيم الهندسية لدى الطلبة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017