Document

تطوير إدارة مدارس التربية الخاصة في ضوء مدخل إدارة الجودة الشاملة بمحافظة مسقط.

Other titles
Developing the Management of the Special Education Schools in the light of the Total Quality Management approch at Muscat Governorate
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
Results of the Study 1. The current study identified the theoretical foundations for Toal Quality Management in special education schools in terms of concept, the historical evaluation of its inception,the principles, standards, the benefits, application requirement and implementation phases of comprehensive quality. 2. It had been bring up to the special education schools department from the perspective of Total Quality in the following them, planning, organization, supervision, direction and evolution. 3. The study reached to the reality of management of special schools in the Sultanate of Oman to the set of results in the lights of the study as following areas, The Strategy was ranked as first among the hub's degree and as medium.. Supervision and Guidance The results showed keen principle of the school of special education to cooperate with the various institutions of the society and the weakness of the department of the inform the special needs in order to benefit from the results and recommendations. The motivation and estimation of teacher,s skills according to the principle of special education school indicates to the weak enforcement and lack of equality among workers and it was ranked as the third among the themes of the study and it was a weak practice. Evaluation The results of the field study indicated that the managements of special education schools in the Sultanate of Oman have variation deficiency for the standards and evaluation medium to measure the goal which suppose to evaluate. Planning The study showed the weakness of the participation for the teachers and parents in the preparation of the educational plan and the distancing of the goals of special educations schools of realism, and the adoption of centralized decision making education, where it was ranked as last among the hub's degree as the weak. Strategy The results of the field study indicated that the most important regulatory practices carried out by the departments of special education schools is to uphold the regulations and procedures provided for and receive from General Diwan of Ministry. The results of the study reflect also the weakness of the training the teachers on there non- actual professional needs and the weakness of finding an effective balance between the school when making any administrative decision. Mor over it will not measure as required how far the educated people are efficient. In addition, it also neglects a side which related to the quality guarantee which is evaluating the performance of the school management and the way it work from the inferiors point of view. On the contrary, the principle has to correct the mistakes and exceeding the limits on the work as soon as had been happened,came on the first stage of the hub's degree and it was the ranked as the second themes of the study and it was a medium. 4. The current study presented a suggested concept for developing the management of special education schools in the light of the Sultanate of Oman covers the five axises for the study: planning, strategy, supervision and guidance and evaluation.
Arabic abstract
مشكلة الدراسة : تتمثل مشكلة الدراسة في ظهور مشكلات إدارية تعاني منها مدارس التربية الخاصة في سلطنة عمان بمحافظة مسقط و قصور في الممارسات الإدارية لدى مدراء مدارس التربية الخاصة ، وفي ضوء ذلك ارتأت الدراسة الحالية الاستفادة من مدخل إدارة الجودة الشاملة وتطبيقه في تطوير إدارات مدارس التربية الخاصة التابعة لوزارة التربية والتعليم.
أهداف الدراسة :
1. تحديد الأسس النظرية لمدخل إدارة الجودة الشاملة في المدرسة.
2. رصد واقع إدارة مدارس التربية الخاصة بمحافظة مسقط.
3. وضع تصور مقترح لتطوير إدارة مدارس التربية الخاصة في ضوء مدخل إدارة
الجودة الشاملة بمحافظة مسقط :
مجتمع الدراسة وعينته :
تكوّن المجتمع الأصلي للدراسة من مدراء ومساعدي مدراء ومشرفي ومعلمي مدارس التربية الخاصة في سلطنة عمان بمحافظة مسقط ذكورا وإناثا ، إضافة إلى مدير دائرة التربية الخاصة في وزارة التربية والتعليم للعام الدراسي ۲۰۰۸ / ۲۰۰۹
أداة الدراسة :
في ضوء الأهداف الأساسية للدراسة ، تم بناء استبانة لدراسة واقع إدارة مدارس التربية الخاصة في محافظة مسقط من وجهة نظر مدراء ومساعدي مدراء ومشرفي ومعلمي مدارس التربية الخاصة ومدير دائرة التربية الخاصة ، وتم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين ذوي الاختصاص ، والتأكد من ثباتها بحساب معامل الثبات كرونباخ ألفا
التحليلات الإحصائية المستخدمة : تم حساب معامل الثبات ألفا كرونباخ ، و المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومقياس الرتبة .
نتائج الدراسة :
1. حددت الدراسة الحالية الأسس النظرية لإدارة الجودة الشاملة في مدارس التربية الخاصة من حيث المفهوم، والتطور التاريخي لنشأتها ، والمبادئ ، والمعايير والفوائد ، ومتطلبات التطبيق ، ومراحل تطبيق الجودة الشاملة.
2. تم التطرق إلى إدارة مدارس التربية الخاصة من منظور الجودة الشاملة في المحاور الآتية : التخطيط ، والتنظيم، والإشراف والتوجيه ، والتقويم..
3. توصلت الدراسة لواقع إدارة مدارس التربية الخاصة في سلطنة عمان إلى مجموعة من النتائج في ضوء محاور الدراسة كالآتي :
• التخطيط : أوضحت الدراسة ضعف فرص المشاركة للمعلمين والآباء في إعداد الخطة التربوية والتعليمية الفردية للطلبة ، وابتعاد أهداف مدراس التربية الخاصة عن الواقعية ، وانتهاج المركزية في صنع القرار التربوي ، حيث احتل التخطيط المرتبة الأخيرة بين محاور الدراسة بدرجة ممارسة ضعيفة.
التنظيم : تشير نتائج الدراسة الميدانية أن أهم الممارسات التنظيمية التي تقوم بها إدارات مدارس التربية الخاصة تتمثل في التمسك بالأنظمة والإجراءات المنصوص عليها والواردة من ديوان عام الوزارة، كما تعكس نتائج الدراسـ ضعفا في تدريب المعلمين على غير احتياجاتهم المهنية الفعلية ، وضعف إيجاد توازن فاعل بين حاجات الأفراد وحاجات المدرسة عند اتخاذ أي قرار إداري ،
وقد احتل التنظيم المرتبة الأولى بين محاور الدراسة بدرجة ممارسة متوسطة.
الإشراف والتوجيه : أشارت النتائج إلى حرص مدير مدرسة التربية الخاصة على التعاون مع مؤسسات المجتمع المختلفة ، وضعف إطلاع إدارات مدارس التربية الخاصة على الأبحاث المتعلقة بذوي الاحتياجات الخاصة بغية الاستفادة من التوصيات والنتائج ، كما أنّ جانب التحفيز وتقدير مهارات المعلم لدى مدير مدرسة التربية الخاصة يشير إلى ضعف برامج التعزيز ، وغياب المساواة بين العاملين ، وقد احتل هذا المحور المرتبة الثالثة بين محاور الدراسة بدرجة ممارسة ضعيفة.
التقويم : أشارت نتائج الدراسة الميدانية إلى قلة تنويع إدارات مدارس التربية الخاصة في سلطنة عمان لمعايير وأدوات التقويم لقياس الهدف المراد تقويمه ، كذلك لا تقيس بالشكل المطلوب مدى إتقان المتعلمين للكفايات ، إضافة إلى أنها تهمل قضية من القضايا التي تتعلق بضمان الجودة ألا وهي تقويم أداء الإدارة المدرسية وأسلوب عملها من منظور المرؤوسين ذوي العلاقة ، وعلى غيار ذلك فقد جاءت الفقرة قيام مدير المدرسة بتصحيح الأخطاء والتجاوزات في العمل فور حدوثها في المرتبة الأولى بين فقرات المحور ، وقد احتل المرتبة الثانية بين محاور الدراسة بدرجة ممارسة متوسطة.
٤. قدمت الدراسة الحالية تصورا مقترحا لتطوير إدارة مدارس التربية الخاصة في ضوء مدخل إدارة الجودة الشاملة بمحافظة مسقط اشتمل على المحاور الخمسة للدراسة وهي : التخطيط ، والتنظيم، والإشراف والتوجيه ، والتقويم .
Category
Theses and Dissertations