Document
تطوير الذات نحو النجاح في الحياة وفق منهج القرآن الكريم لمعلمي التعليم العام في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة العلوم الإسلامية الماليزية.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This descriptive analysis study discusses self-development towards success in life according to the Holy Quran for the General Education teachers in the Sultanate of Oman. Despite the critical need and the high demand for self-development courses and programs that aim at achieving success and happiness, these programs have been greatly criticized by researchers- most notably- for not being based on scientific grounds. The Ministry of Education in the Sultanate of Oman has given great attention to the training and professional development of teachers. However, such effort has not focused on providing specialized programs on self-development of teachers, as reported by a number of studies that highlight the importance of such programs in the development of the teachers' personality and the enhancement of their self-motivation and professional performance. Hence, the present study aims at establishing a self-development approach towards success in life according to the Holy Quran, developing a practical framework to self-development and measuring the Oman's public education teachers' degree of compliance to such an approach. The current study employs a descriptive analytical approach. An analysis of the 'falah' verses in the Holy Quran was conducted using Quran tafseer books. After proving that the term 'falah' is the most precise and comprehensive to self-development, five basic principles for self-development were prepared and a practical methodology for self-development was constructed through the design of six (6) pathways to success in the light of the verses of 'falah'. From these pathways, three main steps for self-development were identified: 'tazkiyah al-nafs' meaning 'purification of the self', readiness and learning, work and stability. Each stage included a set of practical rules for self-development. In the light of these paths, the questionnaire was devised. After checking the validity and the reliability of the instrument, it was applied on 388 male and female teachers using a stratified random sample of general education teachers in the Sultanate of Oman from four educational governorates: Muscat, The Interior, North Al Batinah and South Al Batinah. The results of the study indicated that the degree of compliance of the study sample to self-development was between large and medium. It was great in purification of the self, work and stability, while it was medium in readiness and learning.
Description
أطروحة دكتوراه - أجيزت في ديسمبر 2020 من جامعة العلوم الإسلامية الماليزية من كلية اللغات الرئيسة
Member of
Resource URL
Arabic abstract
ناقشتْ هذه الدراسة الوصفيَّة التحليليَّة، تطــــوير الذَّات نحو النَّجاح في الحيَاة لمعلمي التَّعليم العَام بسلطنة عمان وفق منَهـــج القُـرآنِ الكَــــريم. فرغم الحاجة الملحَّة والإقبال الكبير على دورات وبرامج تطوير الذات والتنمية البشرية من أجل تحقيق النجاح والسعادة، إلا إنها واجهت انتقادات بالغة من قبل الباحثين، أبرزها عدم استنادها إلى أسس علمية. ورغم ما أولَتهُ وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان من اهتمامٍ جادٍّ بتأهيل المعلم وتدريبه؛ إلَّا إنها غفلَت عن تقديم برامج متخصِّصة في تطوير الذات للمعلمين، حسبما أشارت إليه العديد من الدِّراسات، التي أكَّدت أهمية تلك البرامج في تطوير شخصية المعلم، وتنشيط دافعيته الذاتية، وتجويد أداءه المهني. لذلك هدفت الدراسة الحالية إلى تأصيل تطوير الذات نحو النجاح في الحياة وفق منهج القرآن الكريم، وبناء منهج عملي لتطوير الذات، وقياس درجة امتثال معلمي التعليم العام بسلطنة عمان لذلك المنهج. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي. تم تحليل آيات الفلاح في القرآن الكريم بالاستعانة بكتب تفسير القرآن الكريم. وبعد إثبات أن كلمة "الفلاح" هي الأدق والأشمل لموضوع تطوير الذات؛ تم إعداد خمسة مبادئ أساسية لتطوير الذات، وبناء منهجية عملية لتطوير الذات من خلال تصميم ستة (6) مسارات للنجاح في ضوء آيات الفلاح، انطلقت منها ثلاث خطوات رئيسة لتطوير الذات هي: تزكية الذات، والاستعداد والتعلم، والعمل والثبات، وقد تضمَّنت كل خطوة جملة من القواعد العملية لتطوير الذات، وفي ضوء تلك المسارات والخطوات والقواعد تم بناء الاستبانة والتأكد من صدقها وثباتها. ثم بعد ذلك تم تطبيقها على 388 معلماً ومعلمة باستخدام طريقة العينة العشوائية الطبقية من معلمي التعليم العام بسلطنة عمان في أربع محافظات تعليمية هي: مسقط، والداخلية، وشمال الباطنة، وجنوب الباطنة. وقد أشارتْ نتائج الدراسة؛ إلى أن درجة امتثال معلمي التعليم العام لمنهج تطوير الذات وفق منهج القرآن الكريم؛ كانت بين الكبيرة والمتوسطة؛ فقد كانت كبيرة في محوريِّ تزكية الذات، والعمل والثبات، فيما كانت بدرجة متوسطة لمحور الاستعداد والتعلُّم.
Category
Theses and Dissertations