Document
توظيف الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to know the topics that could be addressed by educational media for the development of schools administrative performance in the Sultanate of Oman, and to identify the means that can be used by educational media to do that, and to propose specific mechanisms. In order to achieve the objectives of the study a questionnaire of three domains (topics you want to be addressed in educational media programs to develop administrative performance of the school, means that are considered appropriate for the use of educational media in the development of school management mechanisms and procedures that are considered important for activating the role of the media in the development of school performance) was distributed. The questionnaire consists of (43) statements. The sample size was (193) of the basic schools principals and their assistant. The sample was randomly selected form all the regions around the Sultanate of Oman.
The data was analyzed by using the mean, standard deviations, (t) test, analysis of variance, testing of Shaivism. The results of the study showed that the degree of selecting the topics, procedures and mechanisms for recruitment of educational media in the development of school administrative performance was high in general. The degrees of the questionnaire domains were between high and very high.
The results also indicated that there is significant differences in the level of significance (a = 0.05) due to the gender variable for the domain (topics you want to be addressed in educational media programs for the development of the school administrative performance) for the (male). And there is significant differences in the domain (the mechanisms and procedures that are considers important for activating the role of the media in the development the school administrative performance) for
the (females). And there is no significant differences For the gender variable in the second domain.
There are also significant differences in the level of significance (Q=0.05) due to the experience variable in the estimate of the study sample to the domain (topics you want to addressed in the programmes of educational media for the development the school administrative performance) and (the means that are considers appropriate for the use of educational media in the development of the school administrative (performance) for the (male). And there is significance differences in the domain mechanisms and procedures that are considered important for activating the role of the media in the development of performance management school) for the for (females).
In the light of the study findings, the researcher sets some recommendations, including recommendation for the directorate of the educational media, recommendations for the media means (government and private), and recommendations for the school administration.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة المواضيع التي يمكن أن يتناولها الإعلام التربوي لتطوير الأداء الإداري المدرسي بسلطنة عمان، وتحديد الوسائل التي يمكن أن يستخدمها الإعلام التربوي في ذلك، وإلى اقتراح آليات خاصة بذلك. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة مكونة من (۶۳) فقرة موزعة على ثلاثة محاور الموضوعات التي ترغب في أن تتناولها برامج الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي، الوسائل التي تراها ملائمة ليستخدمها الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي، الآليات والإجراءات التي ترى أنها مهمة لتفعيل دور الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) طبقت على عينة حجمها (۱۹۳) من مديري مدارس التعليم الأساسي ومساعديهم، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية من جميع محافظات السلطنة.
وبحساب المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واستخدام اختبار (ت). واختيار تحليل التباين الأحادي، واختبارشيفيه للمقارنات البعدية، من خلال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، توصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة اختيار أفراد العينة للموضوعات والوسائل والأليات اللازمة التوظيف الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي جاءت بدرجة كبيرة بشكل عام، وحصلت محاور الاستبانة على درجات موافقة تراوحت بين الكبيرة والكبيرة جدا. كما أشارت النتائج وجود فروق ذات دلالة أحصائية عند مستوى دلالة (ه ...=G) تعزي المتغير النوع في تقديرات عينة الدراسة في محور الموضوعات التي ترغب في أن تتناولها برامج الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير النوع لصالح (الذكور)، ومحور الآليات والإجراءات التي ترى أنها مهمة لتفعيل دور الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير النوع لصالح (الاناث) ولا توجد توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير النوع في المحور الثاني.
كذلك توجد فروق ذات دلالة أحصائية عند مستوى دلالة (ه ...=G) تعزي لمتغير الخبرة في تقديرات عينة الدراسة في محور الموضوعات التي ترغب في أن تتناولها برامج الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) ومحور (الوسائل التي تراها ملائمة ليستخدمها الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير النوع لصالح (الذكور)، وفي محور الآليات والإجراءات التي ترى أنها مهمة لتفعيل دور الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية المتغير النوع لصالح (الاناث). وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات ومنها توصيات لدائرة الإعلام التربوي، وتوصيات لوسائل الإعلام الحكومية والخاصة)، وتوصيات للإدارة المدرسية.
وبحساب المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واستخدام اختبار (ت). واختيار تحليل التباين الأحادي، واختبارشيفيه للمقارنات البعدية، من خلال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، توصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة اختيار أفراد العينة للموضوعات والوسائل والأليات اللازمة التوظيف الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي جاءت بدرجة كبيرة بشكل عام، وحصلت محاور الاستبانة على درجات موافقة تراوحت بين الكبيرة والكبيرة جدا. كما أشارت النتائج وجود فروق ذات دلالة أحصائية عند مستوى دلالة (ه ...=G) تعزي المتغير النوع في تقديرات عينة الدراسة في محور الموضوعات التي ترغب في أن تتناولها برامج الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير النوع لصالح (الذكور)، ومحور الآليات والإجراءات التي ترى أنها مهمة لتفعيل دور الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير النوع لصالح (الاناث) ولا توجد توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير النوع في المحور الثاني.
كذلك توجد فروق ذات دلالة أحصائية عند مستوى دلالة (ه ...=G) تعزي لمتغير الخبرة في تقديرات عينة الدراسة في محور الموضوعات التي ترغب في أن تتناولها برامج الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) ومحور (الوسائل التي تراها ملائمة ليستخدمها الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير النوع لصالح (الذكور)، وفي محور الآليات والإجراءات التي ترى أنها مهمة لتفعيل دور الإعلام التربوي في تطوير الأداء الإداري المدرسي) حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية المتغير النوع لصالح (الاناث). وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات ومنها توصيات لدائرة الإعلام التربوي، وتوصيات لوسائل الإعلام الحكومية والخاصة)، وتوصيات للإدارة المدرسية.
Category
Theses and Dissertations