Document
Understanding the impact of challenges types on digital transformation (DX) project success : a case of higher educational institute in Oman.
Source
Master's thesis
Other titles
فهم تأثير أنواع التحديات على نجاح مشروع التحول الرقمي : دراسة حالة مؤسسة تعليم عالي في عمان
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Subject
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
In recent years, organizations across many industry sectors, including the higher education
sector (TES), have begun implementing digital technology-enabled digital transformation
(DX) projects. Such transformations promise a dramatic improvement in business performance
by radically changing organizational processes, services, structure, culture, and even business
models. Despite promised improvement in business performance, implementing the DX project
is complex. This is mainly because organizations are destined to experience challenges that
impede the successful journey of digital transformation projects. As a result, many DX projects
have failed to deliver much-expected benefits. Given the importance of DX in a business
context, it is crucial to investigate what challenges types occur and how they affect DX project
success. As DX is a new and emerging phenomenon, more scholarly literature about the impact
of DX challenges currently needs to be found. Such literature is primarily descriptive and needs
to be more specific in explaining how various types of DX challenges affect multiple
dimensions of DX success from the project management perspective.
Against this backdrop, this research project has been undertaken to examine the impact of four
types of DX challenges on three specific dimensions (i.e., schedule, budget, and scope), rooted
in the traditional project management literature, for measuring DX success. Addressing such
an impact is essential to devise the most appropriate actions needed by organizational
management to avoid the expensive failure of DX projects. A research model has thus been
developed by reviewing the existing digital transformation challenge literature. The proposed
model has been qualitatively evaluated positively using a single in-depth case study approach.
Qualitative data collected through interviews with multiple stakeholders were analyzed using
deductive coding and directed content analysis. The case study findings confirm that only userrelated challenges, as well as organizational challenges, are found to have a broader impact on
DX project success as opposed to technical challenges and Legal and security challenges. The
findings further confirm that out of three dimensions (i.e., schedule, budget, scope) measuring
DX project success, only one (i.e., schedule) is found to have been affected by all four types of
DX challenges. On the contrary, another dimension (i.e., scope) has only been affected by two
specific types of DX challenges (i.e., user-related and organizational). Overall, these findings
empirically support the model to an extent.
The findings mentioned above are expected to assist the management of the participating higher
educational institutes in developing a richer understanding of the negative impact of various
types of DX challenges on DX project success. From the scope perspective, such findings
emerging from this study relate to the context of the participating higher educational institute
only. Although management of similar types of higher educational institutes may benefit from
the experience of the participating case organization, this study does not claim to generalize
such findings across the entire higher education sector in Oman. Future research is thus needed to examine how such challenges would deter the success of DX projects undertaken by many other higher educational institutions in Oman
Arabic abstract
في السنوات الاخيرة، بدأت المنظمات في العديد من قطاعات الصناعة بما في ذلك قطاع التعليم العالي في تنفيذ مبادرات التحول الرقمي التي مكنت التكنولوجيا الرقمية .وتعد هذه التحولات بتحسن كبير في أداء الاعمال من خلال إحداث تغييرات جذرية في العملية التنظيمية والخدمات والهيكل والثقافة وحتى نموذج الاعمال. على الرغم من هذا التحسن الموعود في أداء الاعمال، فإن تنفيذ مبادرات التحول الرقمي ليس بسي . ويرجع ذلك بشكل خاص إلى أن المؤسسات متجهة إلى مواجهة أنواع مختلفة من التحديات التي تعيق الرحلة الناجحة لمبادرات التحول الرقمي.ونتيجة لذلك، فشلت نسبة كبيرة من مشاريع التحول الرقمي دون تحقيق الفوائد المتوقعة . نظرا لأهمية التحول الرقمي لسياق الاعمال، من المهم التحقيق في أنواع التحديات التي تحدث والطرق التي تؤثر بها هذه التحديات على نجاح التحول الرقمي. وبما أن التحول الرقمي ظاهرة جديدة أدبيات علمية محدودة نسبياً عن تأثير تحديات التحول الرقمي وناشئة، توجد حاليا . وتتسم هذه المؤلفات بطابع وصفي في ً المقام الاول، وال تزال غامضة إلى حد كبير في شرح كيفية تأثير مختلف أنواع تحديات التحول الرقمي على أبعاد متعددة من التحول الرقمي من منظور إدارة المشروع. ُجريت هذه الدراسة البحثية لبحث أثر أربعة أنواع من تحديات التحول الرقمي على وفي ظل هذه الخلفية، أ ثالثة أبعاد محددة مثل )الجدول الزمني والميزانية والنطاق( لقياس نجاح التحول الرقمي المتجذر في أدبيات إدارة المشاريع التقليدية. ومعالجة هذا الاثر أمر أساسي لتصميم أنسب الاجراءات التي تحتاجها الادارة التنظيمية لتفادي الفشل الباهظ لمشاريع التحول الرقمي. وهكذا تم تطوير نموذج بحثي بالاعتماد على المؤلفات الموجودة عن تحديات التحول الرقمي . وجرى تقييم النموذج المقترح تقييما نوعيا في موقف إيجابي باستخدام نهج دراسة حالة واحدة متعمقة. تم تحليل البيانات النوعية التي تم جمعها من خلال المقابالت مع العديد من أصحاب المصلحة بإستخدام الترميز الاستنتاجي وتحليل المحتوى المباشر. تؤكد نتائج دراسة الحالة أن التحديات المتعلقة بالمستخدم والتحديات التنظيمية فقط هي التي تبين أن لها تأثي ًرا أوسع على نجاح مشروع التحول الرقمي بدلاً من التحديات التقنية والتحديات القانونية و التحديات الامنية. وتؤكد النتائج كذلك أنه من بين الابعاد الثلاثة )الجدول التي تقيس نجاح مشروع التحول الرقمي، تبين أن واحدا )الجدول الزمني( قد تأثر بجميع ً الزمني والميزانية والنطاق( فقط وعلى العكس من ذلك، فإن بعدا )النطاق( لم يتأثر الا بنوعين محددين من تحديات التحول ً أنواع تحديات الاربعة . آخر الرقمي )التحديات المتصلة بالمستخدمين والتحديات التنظيمية(. بشكل عام، هذه النتائج تدعم النموذج من الناحية التجريبية إلى حد ما. من المتوقع أن تساعد النتائج المذكورة أعاله إدارة الجامعة المشاركة في تطوير فهم أكثر ثرا ر السلبي لمختلف أنواع ًء للتأثي تحديات التحول الرقمي في نجاح مشروع التحول الرقمي . من منظور نطاق المشروع ، فأن هذة النتائج المنبثقة عن هذة الدراسة مرتبطة فقط بسياق الجامعة المشاركة فقط . على الرغم من أن إدارة جامعات مشابهة قد تستفيد من تجربة الجامعة المشاركة، الا أن هذه الدراسة ال تدعي أنها تعمم مثل هذه النتائج عبر قطاع التعليم العالي بأكمله في عمان.لذلك يلزم إجراء بحوث في المستقبل لدراسة كيفية ردع هذه التحديات لنجاح مشاريع التحول الرقمي التي تضطلع بها العديد من مؤسسات التعليم العالي الاخرى في عمان.
Category
Theses and Dissertations