Document
عوامل التطوُّر الكتابيّ الكميّ لدى طلاب برنامج اللغة العربيَّة في كلية التربية بجامعة الكويت.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss3pp344-358
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 3، ص. 344–358.
Other titles
Factors underlying the quantitative writing development of students of the Arabic language program in the College of Education at Kuwait University.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023-07-01
Language
العربية.
English abstract
This study aims to identify the factors that explain the quantitative development of students’ writing performance. The participants included forty-eight preservice Arabic teachers who were expected to graduate from the College of Education at Kuwait University during the fall 2022 semester. The methodology employed is a mixed-methods sequential explanatory design, which involves a quantitative phase followed by a qualitative phase. During the quantitative phase, the participants took part in a twelve-week writing workshop, during which their written performance was examined four times. The results revealed a statistically significant improvement in their written performance at the end of the program. During the qualitative phase, the interviews revealed that the key factors accounting for their improved performance included reading prior to writing, adopting prewriting practices, such as discussion, concept mapping, and inner speech, developing a stress-free first draft, engaging in significant revision, allowing for a multiday editing process, and leveraging the benefits of peer-review. This study emphasizes the significance of teaching the writing process to language-arts teachers in literacy classes in teacher preparation programs, as well as the need for offering professional development opportunities for in-service teachers. Moreover, the findings highlight the need for conducting future research.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد العوامل والأسباب المؤدية إلى تطور الأداء الكتابيّ الكميّ لدى 48 طالبًا وطالبة ممّن يُتوقع تخرّجهم في برنامج اللغة العربيّة بكلية التربية بجامعة الكويت في الفصل الأول من العام الأكاديميّ 2022/2023. وقد اعتمدت الدراسة منهجية التفسير التسلسليّ التي تقوم على مسارين: كمّي ونوعي. ففي المسار الكمّي تلقّت عيّنة البحث دورة تدريبيّة تطبيقيّة في مراحل عمليّة الكتابة مدتها 12 أسبوعًا، وقد جرى التحقق من تطوّر الأداء الكتابيّ من خلال إجراء أربعة اختبارات كتابيّة مثّلت أربعَ نقاط تثبُّت إحصائيًّا. وكشفت نتائج تحليل المسار الكمّي تطورًا ذا دلالة إحصائيّة في الأداء الكتابيّ، وأما في المسار النوعي فقد أثبتت نتائج المقابلات الشخصيّة أن تعلُّم مراحل عمليّة الكتابة وتطبيقها عمليًّا أدّى إلى زيادة مُعدّل القراءة قبل الكتابة بمُعدّل وسطيٍّ بلغ ثلاث ساعات، وإلى تفعيل ممارسات ما قبل الكتابة مثل: المناقشة واستعمال المخططات البصريّة والكلام الداخليّ، وكتابة نسخة أولى كتابة متحرّرة من الضغط النفسيّ، وتفعيل مرحلة المراجعة بصورةٍ كبيرة، وقضاء أكثر من يوم في التنقيح، والاعتماد على المحكّمين الخارجيّين اعتمادًا لافتًا. وقد توصّلت هذه الدراسة إلى جملة من التوصيات أبرزها: تأكيد أهمّيّة تدريس مراحل عمليّة الكتابة لمعلمي اللغات في مقرّرات إعداد المعلم، وتقديم دورات التطوير المهنيّ لمعلمي اللغات الحاليّين، وإجراء دراسات مستقبليّة في ضوء نتائج الدراسة الحاليّة.
Category
Journal articles