Document

واقع الاستهواء الفكري لدى الطلبة ودور وسائل التواصل الاجتماعي في انتشاره : دراسة مطبقة على الطلبة ما بعد الأساسي(11-12 ) في مدارس محافظة جنوب الباطنة.

Other titles
The reality of intellectual Suggestibility Study applied to post-basic students (11-12) in schools in the South Al Batinah Governorate
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to uncover the reality of intellectual suggestibility among students of post-basic education in the South Al Batinah Governorate, It also sought to identify the characteristics of students who have the ability intellectual suggestibility, and to know the reasons that increase students' intellectual suggestibility, and to know the relationship between intellectual suggestibility and social media, it also determines the effects on students of intellectual suggestibility, And reached a number of proposals to resist intellectual suggestibility, the social survey method was used in the sample. The study community included all students in post-basic schools for grades (11-12), in the schools of the Al-Batinah South Governorate. The number of them (230) male and female students, where they were chosen in a non-probability (intentional) way, and the study used the questionnaire tool prepared by the researcher. The study reached the following main results: - That there are characteristics that characterize students that make them vulnerable to intellectual suggestibility, and "behavioral characteristics" came first, followed by order: (cognitive characteristics, psychological characteristics, and social characteristics). - The subjective and environmental factors of the students are common to the cause of their occurrence in the problem of intellectual suggestibility, and the results of the study showed that the subjective reasons are more influencing the students. - The results showed that there is a positive and statistically significant correlation at the level of significance (0,01) between the dimensions of the axis of the characteristics of students who have intellectual suggestibility (cognitive characteristics, social characteristics, psychological characteristics, behavioral characteristics), and the dimensions of the social media axis. - The results of the study showed that the problem of intellectual suggestibility affected the student negatively, such as shortcomings in the religious aspect, low achievement level, and psychological effects on the student, and with regard to the effects on his relationship with his family, friends and society. - The results of the study reached a set of proposals that contribute to resisting intellectual suggestibility.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية الكشف عن واقع العلاقة بين الاستهواء الفكري ووسائل التواصل الاجتماعي، كما سعت التعرف على خصائص الطلبة الذين لديهم قابلية للاستهواء الفكري، ومعرفة الأسباب التي تزيد من قابلية الطلبة للاستهواء الفكري، كذلك تحديد الآثار المترتبة على الطلبة ذوي الاستهواء الفكري، والتوصل إلى برنامج مقترح لمقاومة الاستهواء الفكري وعدد من المقترحات التي هدفها التقليل من مشكلة الاستهواء الفكري، ولتحقيق أغراض الدراسة تم استخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة، وشمل مجتمع الدراسة جميع الطلبة في مدارس ما بعد الأساسي للصفوف من(11 -12)، في مدارس محافظة جنوب الباطنة. وبلغ عددهم (230) طالباَ وطالبةَ، حيث جرى اختيارهم بالطريقة غير الاحتمالية (القصدية)، وقد استخدمت الدراسة أداة الاستبيان من إعداد الباحثة.
وتوصلت الدراسة لأبرز النتائج الآتية:
- أن هناك خصائص يتسم بها الطلبة تجعلهم عرضة للاستهواء الفكري، وجاءت "الخصائص السلوكية" بالمرتبة الأولى تلتها بالترتيب: (الخصائص الإدراكية، الخصائص النفسية، والخصائص الاجتماعية).
- تشترك العوامل الذاتية والعوامل البيئية للطلبة لتكون سببا في وقوعهم في مشكلة الاستهواء الفكري، وأظهرت نتائج الدراسة أن الأسباب الذاتية أكثر تأثيراً على الطلبة.
- أثبتت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0,01) بين أبعاد محور خصائص الطلبة الذين لديهم قابلية للاستهواء الفكري (الخصائص الادراكية، الخصائص الاجتماعية، الخصائص النفسية، الخصائص السلوكية)، وأبعاد محور وسائل التواصل الاجتماعي.
- أظهرت نتائج الدراسة أن مشكلة الاستهواء الفكري أثرت سلباً على الطالب كالتقصير في الجانب الديني، وانخفاض المستوى التحصيلي، والآثار النفسية على الطالب، وبما يتعلق من آثار على علاقته بأسرته وأصحابه ومجتمعه.
- توصلت نتائج الدراسة إلى وضع مجموعة من المقترحات التي تساهم في مقاومة الاستهواء الفكري
Category
Theses and Dissertations