Document

واقع الدروس الخصوصية لطلبة التعليم المدرسي في سلطنة عمان من وجهة نظر الطلبة وأولياء الأمور.

Identifier
Doi: 10.21608/ejev.2023.320293
Publisher
المجلة العربية للتربية النوعية.
Gregorian
2023-10
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the reality of private lessons and the extent of their spread among school students in the Sultanate of Oman. The study used the descriptive approach. The study sample included (4546) male and female students, and (2633) parents. The questionnaire was used as a tool for collecting data, and the results showed that (24.3%) Of the students receive private lessons, and (31.2%) of parents provide them for their children, and they receive progressive grants as the grade increases, and mathematics and then the English language come at the forefront of the academic subjects in which students request private lessons, and that private lessons are spread in all governorates of the Sultanate. The majority of students prefer to attend these lessons in the form of small groups and individually, and a large percentage of them attend them at the teacher's home, and (87.3%) of the parents do not spend their monthly spending on private lessons more than (150) riyals. The study came out with a set of recommendations and proposals, the most important of which is : The importance of formulating a national strategy to reduce the phenomenon of private lessons. The importance of the Ministry of Education organizing and framing strengthening lessons. Conducting a study to examine the risks resulting from students receiving private lessons in teachers' homes and individually.
Member of
ISSN
2537-0456
Arabic abstract
هدفت الدراسة للتعرف على واقع الدروس الخصوصية ومدد انتشدارها بين طلبة المدارس بسدلطنة عمدان، واسدتخدمت الدراسة المدنهج الوصفي، واشدتملت عيندة الدراسة على (4546) طالبا وطالبة، وعلى (2633) ولي أمر ، واستخدمت الاسدتبانة كأداة لجمع البيانات، وأظهرت النتائج أن (%24.3) من الطلبة يتلقون دروسا خصوصية، و(%31.2) من أولياء الامور يوفرونها لأبنائهم، وأنها تأخذ منحنا تصاعديا بارتفاع الصف الدراسي، والرضيات ثم مادة اللغة الإنجليزية تأتي في صدارة المواد الدراسية التي يطلب فيها الطلبة دروسا خصوصية، وأن الدروس الخصوصية تنتشر في كل محافظات السلطنة، وغالبية الطلبة يفضلون حضور هذه الدروس على شكل مجموعات صغيرة وبشكل فردي وأن نسبة كبيرة منهم يحضرونها في منزل المعلم، و(٪87.3) من أولياء الامور لا يتعدى إنفاقهم الشهري على الدروس الخصوصدية (150) ريالا. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات أهما: أهمية صياغة استراتيجية وطنية للحد من ظاهرة الدروس الخصوصية . أهمية قيام وزارة التربية والتعلديم بتنظيم وتأطير دروس التقوية . إجراء دراسة لبحث المخاطر الناتجة عن تلقي الطلبة لدروس خصوصية في منازل المعلمدين وبشكل منفرد.
Category
Journal articles