Document

واقع الممارسات الإدارية للمدارس الخاصة (ثنائية اللغة) في سلطنة عمان من وجهة نظر المديرين والمعلمين.

Other titles
The reality of administrative practices in bilingual private schools in the Sultanate of Oman from the point of view of principals and teachers
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at identify the reality of administrative practices of bilingual private schools in the Sultanate of Oman in light of the experiences of some countries, and revealing the significance of the differences between the responses of the sample members about the availability of these practices according to the variables: gender, job title, years of experience, type of bilingual school, and governorate, and submitting suggested procedures for developing administrative practices, including: a summary of the field study's results, the dimensions of the proposed procedures, and the requirements for implementing the proposed procedures. To achieve the study's goals; the researcher followed the descriptive approach, and used a questionnaire to collect data which consisted of 55 statements distributed into five axes: Administrative practices related to the strategic planning process in private schools, administrative practices related to the professional development of the teacher, administrative practices related to community participation, and administrative prac tices related to effective communication between private schools and the Ministry of Education, and proposals for the development of private school management. The study sample consisted of principals, their assistants, and teachers in bilingual private schools in the Sultanate of Oman affiliated to the following governorates: Muscat, Al Batinah North, and Al Dakhiliyah. The study sample consisted of 159 responses, (40) of the sample are Directors/assistant directors, and (119) of it are teachers. The results of the study showed that these administrative practices of bilingual pri vate schools in the Sultanate of Oman came within the degree of medium practice, and the administrative practices related to the strategic planning process in private schools got the highest averages, while the administrative practices related to effective commu nication between private schools and the Ministry of Education got the least. The study's results revealed that there were statistically significant differences at the signif icance level (0.05) attributed to the variables of gender and the type of bilingual school regarding the reality of administrative practices in private bilingual schools in the Sultanate of Oman. While it showed that there are differences due to the variable years of experience in the axis of administrative practices related to the strategic planning process in private schools in favor of years of experience (less than 5 years). In light of these results, the current study gave recommendations at the level of the Ministry of Education, and at the level of private schools.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الممارسات الإدارية في المدارس الخاصة ثنائية اللغة بسلطنة عمان في ضوء تجارب بعل الدول، والكشف عن دلالة الفروق بين استجابات أفراد العينة حول توفر هذه الممارسات وفقا لمتغيرات: الجنس، والمسلمى الوظيفي، وسلنوات الخبرة، ونوع المدرسة ثنائية اللغة، والمحافظة، و تقديم إجراءات مقترحة لتطوير الممارسات الإدارية تتضمن : ملخص نتلائج الدراسة الميدانية، وأبعاد الإجراءات المقترحة، ومتطلبات تنفيذ الاجراءات المقترحة. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ اتبعت الباحثة المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات، وقد تكونت من 55 عبارة موزعة على خمسة محاور : ممارسات إدارية مرتبطة بعملية التخطيط الاستراتيجي بالمدارس الخاصة ، وممارسات إدارية مرتبطة بالتنمية المهنية للمعلم، وممارسات إدارية مرتبطة بالمشاركة المجتمعية، وممارسات إدارية مرتبطة بالتواصل الفعّال بين المدارس الخاصة ووزارة التربية والتعليم، ومقترحات تطوير إدارة المدارس الخاصة، وتكونت عينة الدراسة من المديرين، ومساعديهم، والمعلمين في المدارس الخاصة ثنائية اللغة بسلطنة عمان التابعة للمحافظات التالية: مسقط، وشمال الباطنة، والداخلية، وتمثلت عينة الدراسة في (159) استجابة، منهم (40) مدير/مساعد مدير، و (119)معلم. وأوضحت نتائج الدراسة أ ن هذه الممارسات الإدارية للمدارس الخاصة ثنائية اللغة في سلطنة عمان جاءت ضمن درجة ممارسة متوسطة ،وحصل محور الممارسات الإدارية المرتبطة بعملية التخطيط الإستراتيجي بالمدارس الخاصة على أعلى المتوسطات بينما حصل محور الممارسات الإدارية المرتبطة بالتواصل الفعال بين المدارس الخاصة ووزارة التربية والتعليم على أقلها، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)؛ تعزى لمتغيري الجنس، ونوع المدرسلة ثنائية اللغة بشأن واقع الممارسلات الإدارية في المدارس الخاصة ثنائية اللغة بسطنة عمان؛ بينما أظهرت وجود فروق تعزى لمتغير سنوات الخبرة في محور الممارسات الإدارية المرتبطة بعملية التخطيط الاستراتيجي بالمدارس الخاصة لصالح سنوات الخبرة ) أقل من 5 سنوات(،وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة الحالية بتوصيات على مستوى وزارة التربية والتعليم ، وتوصيات على مستوى المدارس الخاصة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
0
الوضاحي, سالم بن عبد الله بن سالم.
جامعة نزوى.
2011