Document
واقع المنشآت الرياضية المدرسية وإمكانية استثمارها كمراكز الممارسة النشاط الرياضي بمحافظة الداخلية.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The reality of school sports facilities and the possibility of investment centers for the practice of physical activity Dakhiliyah region The objective of the present study is to identify the reality of the school sports facilities in the Dakhiliyah governorate and the possibility of investing them as centers for the exercise of sports activity according to the variables (state, age, gender, occupation, years of experience, educational qualification) sports activity to achieve the objectives of this study, the researcher used the descriptive method, instruments the use of tools of measuring instruments, the first tool: (Inventory form) identify the reality of school sports facilities in terms of their physical, human and financial, potential while the The second questionnaire is for surveying the views of the employees of the activities department of the directorate of education in the governorate of the interior and the administrations of schools, teachers and parents about the possibility of investing in school sport facilities and facilities as centers for practicing sport activity. The questionnaire was applied to a sample of(126) In the various stages (mixed schools, male schools, and female schools). The questionnaire was also applied to a sample of (586) school departments, teachers, parents and supervisors working in the activities department of the educational department in the governorate of interior. The study found that the sports facilities in schools allow the organization of competitions and sports competitions, and that there are sports facilities in some schools and some are not there and may be found but not usable, but they suffer from many constraints including the lack of sufficient budget to organize sports programs sports in schools, the lack of investment objectives and regulations for sports facilities school, the lack of regular sports facilities school maintenance, the lack of specialists at the Ministry of Education concerned in the field of sports investment, the lack of data information on sports facilities generating to facilities its investment by the authorities concerned. these results, some suggestions and recommendations are presented and to give a future proposal for the application of investment in schools, hoping that it will add new value to the schools in this area, and in the hope of employing the schools to serve the community.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع المنشآت الرياضية المدرسية بمحافظة الداخلية، وإمكانية إستثمارها كمراكز لممارسة النشاط الرياضي وفقا لمتغيرات الولاية، العمر، الجنس، الوظيفة، سنوات الخبرة، المؤهل التعليمي)، كما هدفت إلى وضع مقترح مستقبلي لإستثمار المنشآت والمرافق الرياضية المدرسية كمراكز الممارسة النشاط الرياضي، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة إستخدمت الباحثة المنهج الوصفي، حيث تم إستخدام أداتين من أدوات القياس، الأداة الأولى:
إستمارة الحصر) للتعرف على واقع المنشآت الرياضية المدرسية من حيث الإمكانات المادية والبشرية والمالية، أما الأداة الثانية: فهي (الإستبيان) للاطلاع لوجهات نظر العاملين في قسم الأنشطة بالمديرية التعليمية بمحافظة الداخلية وإدارات المدارس والمعلمين وأولياء الأمور حول إمكانية إستثمار المنشآت والمرافق الرياضية المدرسية كمراكز للممارسة النشاط الرياضي، وقد تم تطبيق إستمارة الحصر على عينة قوامها (۱۲۹) مدرسة حكومية بمحافظة الداخلية بمختلف مراحلها (مدارس الدمج، ومدارس الذكور، ومدارس الإناث)، كما تم تطبيق الإستبيان على عينة قوامها (586) من إدارات المدارس والمعلمين وأولياء الأمور والمشرفين العاملين في قسم الأنشطة بالمديرية التعليمية بمحافظة الداخلية.
وتوصلت الدراسة إلى أن المنشآت الرياضية بالمدارس تتيح تنظيم المنافسات والمسابقات الرياضية، وأنه يوجد منشآت رياضية في بعض المدارس والبعض الآخر لا يوجد بها وقد يوجد ولكن غير صالحة للاستخدام، إلا أنها تعاني من العديد من المعوقات تتمثل في نقص الميزانية الموفرة لتنظيم البرامج والأنشطة الرياضية بالمدارس، وقلة الأهداف الإستثمارية والوائح التنظيمية للمنشآت الرياضية المدرسية، وعدم وجود صيانة دورية للمنشآت الرياضية المدرسية، قلة وجود متخصصين بوزارة التربية والتعليم تعني بمجال الإستثمار الرياضي، ونقص في توفير البيانات والمعلومات عن المنشآت الرياضية المدرسية لتسهيل إستثمارها من قبل الجهات المعنية، وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم مجموعة من المقترحات والتوصيات وإعطاء مقترح مستقبلي لتطبيق الإستثمار في المدارس، على أمل أن تكون إضافة جديدة وقيمة المدارس في هذا المجال، وعلى أمل توظيف المدارس لخدمة المجتمع.
إستمارة الحصر) للتعرف على واقع المنشآت الرياضية المدرسية من حيث الإمكانات المادية والبشرية والمالية، أما الأداة الثانية: فهي (الإستبيان) للاطلاع لوجهات نظر العاملين في قسم الأنشطة بالمديرية التعليمية بمحافظة الداخلية وإدارات المدارس والمعلمين وأولياء الأمور حول إمكانية إستثمار المنشآت والمرافق الرياضية المدرسية كمراكز للممارسة النشاط الرياضي، وقد تم تطبيق إستمارة الحصر على عينة قوامها (۱۲۹) مدرسة حكومية بمحافظة الداخلية بمختلف مراحلها (مدارس الدمج، ومدارس الذكور، ومدارس الإناث)، كما تم تطبيق الإستبيان على عينة قوامها (586) من إدارات المدارس والمعلمين وأولياء الأمور والمشرفين العاملين في قسم الأنشطة بالمديرية التعليمية بمحافظة الداخلية.
وتوصلت الدراسة إلى أن المنشآت الرياضية بالمدارس تتيح تنظيم المنافسات والمسابقات الرياضية، وأنه يوجد منشآت رياضية في بعض المدارس والبعض الآخر لا يوجد بها وقد يوجد ولكن غير صالحة للاستخدام، إلا أنها تعاني من العديد من المعوقات تتمثل في نقص الميزانية الموفرة لتنظيم البرامج والأنشطة الرياضية بالمدارس، وقلة الأهداف الإستثمارية والوائح التنظيمية للمنشآت الرياضية المدرسية، وعدم وجود صيانة دورية للمنشآت الرياضية المدرسية، قلة وجود متخصصين بوزارة التربية والتعليم تعني بمجال الإستثمار الرياضي، ونقص في توفير البيانات والمعلومات عن المنشآت الرياضية المدرسية لتسهيل إستثمارها من قبل الجهات المعنية، وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم مجموعة من المقترحات والتوصيات وإعطاء مقترح مستقبلي لتطبيق الإستثمار في المدارس، على أمل أن تكون إضافة جديدة وقيمة المدارس في هذا المجال، وعلى أمل توظيف المدارس لخدمة المجتمع.
Category
Theses and Dissertations