Document

واقــع التخطيط الاستراتيجــي في جامعــة نــزوى بسلطنة عُمان من وجهة نظر الهيئة الأكاديمية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the reality of strategic planning at the university of Nizwa in the sultanate of Oman from academic staff perspectives. The descriptive approach was used. The questionnaire was used as a main tool for the study. It was applied to a sample of 105 individuals from the academic faculty at Nizwa University, University of Nizwa. The study reached the following results: That the degree of application of strategic planning at the University of Nizwa in the Sultanate of Oman from academic staff perspectives for Topics of study(University Values, Mission of the University, Strategic Objectives, Vision of the University, Implementation of the Strategic Plan, Evaluation and Follow-up of the Strategic Plan, Environmental Analysis, Strategic Planning Preparation) It was among the high degree of approval, While the degree of implementation of strategic planning in the implementation of the strategic plan was medium, there were no statistically significant differences at the level of significance of the implementation of strategic planning at the university of Nizwa in the Sultanate of Oman from academic staff perspectives according to the gender variable, variable qualification, (0.05≥ α) between the academic rank, associate professor and assistant professor on the one hand and the academic rank, professor of the other side in the axes (preparation of the strategic planning - the vision of the university - the message of the university). University and for the benefit of the academic level Professor. The study recommended a number of recommendations, including: to support and encourage the staff of the university to continue this great degree in the implementation of strategic planning at the university, to pay more attention and focus on the implementation phase of the strategic plan, and to take advantage of the capabilities and experience of higher academic ranks such as the rank of professor in the preparation and implementation of the strategic plan and their involvement in the process Strategic planning of training programs, and the provision of more training programs, which means developing the skills and abilities of the staff at the university to implement the strategic plan according to the needs and functions of the new plans, in addition to the need to develop the university for alternative strategic plans for adapting the university to emergent variables.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع التخطيط الاستراتيجي في جامعة نزوى بسلطنة عمان من وجهة نظر الهيئة الأكاديمية، وتم استخدم المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة كأداة رئيسية للدراسة طبقت على عينة مكونة (105) فرداً، من الهيئة الأكاديمية بجميع الكليات بجامعة نزوى، والمعهد التأسيسي بجامعة نزوى.
وتوصلت إلى نتائج أهمها: أن درجة تطبيق التخطيط الاستراتيجي في جامعة نزوى بسلطنة عُمان من وجهة نظر الهيئة الأكاديمية بالنسبة لمحاور أداة الدراسة (قيم الجامعة، رسالة الجامعة، أهداف الاستراتيجية، رؤية الجامعة، تنفيذ الخطة الاستراتيجية، تقويم الخطة الاستراتيجية ومتابعتها، التحليل البيئي، إعداد التخطيط الاستراتيجي)، كانت ضمن درجة الموافقة الكبيرة، بينما كانت درجة تطبيق التخطيط الاستراتيجي في محور تنفيذ الخطة الاستراتيجية متوسطة، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥ α) لواقع تطبيق التخطيط الاستراتيجي في جامعة نزوى بسلطنة عُمان من وجهة نظر الهيئة الأكاديمية تبعًا لمتغير النوع الاجتماعي، ومتغير المؤهل الدراسي، وسنوات الخبرة، والرتبة، والكلية في جميع محاور أداة الدراسة، بينما وجدت فروق داله إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05≥ α) بين الرتبة الأكاديمية أستاذ مشارك وأستاذ مساعد من جهة والرتبة الأكاديمية أستاذ دكتور من جهة أخرى في المحاور (إعداد التخطيط الاستراتيجي- رؤية الجامعة- رسالة الجامعة) ولصالح أصحاب الرتبة الأكاديمية أستاذ دكتور.
وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: تعزيز وتشجيع العاملين في الجامعة للاستمرار بهذه الدرجة الكبيرة في تطبيق التخطيط الاستراتيجي في الجامعة، وإلقاء المزيد من العناية والتركيز على مرحلة تنفيذ الخطة الاستراتيجية، ، وضرورة الاستفادة من إمكانيات وخبرات أصحاب الرتب الأكاديمية الأعلى مثل رتبة أستاذ دكتور في مجال إعداد وتطبيق الخطة الاستراتيجية وإشراكهم في عملية التخطيط الاستراتيجي للبرامج التدريبية، وتقديم المزيد من البرامج التدريبية التي تعني بتنمية مهارات وقدرات العاملين في الجامعة على تطبيق الخطة الاستراتيجية تبعا لاحتياجات ومهام الخطط الجديدة، بالإضافة إلى ضرورة وضع الجامعة لخطط استراتيجية بديلة من أجل تكيف الجامعة مع المتغيرات الطارئة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
الكركي, خالد.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2007