Document
واقع تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عمان.
Identifier
الصبحي, أحمد بن حمد (2021). واقع تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Other titles
The Reality of Arabic Language Teaching for Non- Native Speakers from the Perspective of Teachers and during Corona pandemic in Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to identify the reality of teaching Arabic to non-native speakers from the viewpoint of teachers in light of the Corona pandemic in the Sultanate of Oman. From this objective, three axes emerged: the attitudes of the Arabic teachers towards teaching Arabic to non-native speakers during Corona pandemic, the reality of preparing lessons for teaching Arabic to non-native speakers during Corona pandemic, and the e-learning obstacles faced by teaching Arabic to non-native speakers during Corona pandemic as well as analyzing the causes of differences in the sample estimates of the study variables: gender, age, experience, qualification and the educational institution. To achieve the objective of the study, the researcher followed the descriptive analytical approach, and designed a questionnaire to find out the reality of teaching Arabic to non-native speakers during Corona pandemic in the viewpoint of teachers in the Sultanate of Oman included the axes of the study. The validity
of the study was confirmed using the Cronbach Alpha correlation coefficient. The study sample consisted of (28) male and female teachers who teach Arabic to
non-native speakers in the Sultanate of Oman. To address the data statistically, the Statistical Packages Program (SPSS) was applied. The results showed that there were no statistically significant differences between the teachers in teaching Arabic to non-native speakers during Corona pandemic in the Sultanate of Oman attributed to the variables of gender, years of experience,
and the educational institution in all of the study axis which reflected the convergence of opinions of the study samples of the male and female teachers with regard to the reality of teaching Arabic to non-native speakers in light of the Corona pandemic in the Sultanate of Oman. The study found that the pandemic
has imposed itself on the reality of teaching Arabic to non-native speakers in the Sultanate of Oman, where new educational programs were used to continue learning such as Google Meet and Zoom. It gave the teacher a clear dimension in managing education electronically through virtual classes. The study came up with several recommendations, the most important of which are: Designing and establishing advanced educational digital platforms especially made for teaching
Arabic to non-native speakers at all levels and branches that benefit the teacher and learner through its capabilities in presenting lessons, saving contents and playing them in all types of multimedia. Moreover, upgrading the level of readiness to establish and develop high-speed internet to keep pace with the digital educational requirements and reducing its cost, as well as allocating special packages for educational websites.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على واقع تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في ظل جائحة کورونا من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عمان، ومن هذا الهدف انبثقت ثلاثة محاور هي: اتجاهات معلمي العربية للناطقين بغيرها نحو تعليم العربية للناطقين بغيرها في ظل الواقع الذي فرضته جائحة کورونا، وواقع تخطيط دروس تعليم العربية للناطقين بغيرها خلال جائحة كورونا، ومعوقات التعليم الإلكتروني في تعليم العربية للناطقين بغيرها في ظل جائحة كورونا، وتحليل أسباب الفروق في تقديرات عينة الدراسة التي تعزي لمتغيرات الجنس والعمر والخبرة والمؤهل العلمي والمؤسسة التعليمية، ولتحقيق أهداف الاستبانة اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وقام بتصميم استبانة للتعرف على واقع تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عمان، وتم التأكد من صدق أداة الدراسة باستخدام معامل الارتباط کرونباخ ألفا (Cronbach Alpha) وقد بلغت عينة الدراسة (28) معلما ومعلمة من معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان. ولمعالجة البيانات إحصائيا؛ تم استخدام برنامج (SPSS) وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في ظل جائحة كورونا في سلطنة عمان تعزي لمتغيرات الجنس وسنوات الخبرة والمؤسسة التعليمية في جميع محاور الدراسة ما يعني تقارب آراء عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات بالنسبة لواقع تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في ظل جائحة كورونا في سلطنة عمان، وتوصلت الدراسة إلى أن الجائحة قد فرضت نفسها
على واقع تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان؛ فقد ساعدت على توظيف الكثير من البرامج التعليمية التي لم تكن مفعلة في السابق مثل برنامج جوجل میت) و (زووم) وذلك لاستمرار التعلم، وأعطت للمعلم بعدا واضحا في إدارة التعليم إلكترونيا من خلال الصفوف الافتراضية، وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: التصميم والإنشاء لمنصات رقمية تعليمية متطورة خاصة بتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بكل مستوياتها وفروعها يستفيد منها المعلم والمتعلم من خلال ما تمتلكه من إمكانيات في عرض الدروس وتخزين المحتوى وتشغيله بجميع أنواع الوسائط المتعددة،
والعمل على رفع مستوى الجاهزية في إنشاء شبكات الانترنت فائق السرعة وتطويرها حتى تواكب متطلبات التعليم الرقمي وتخفيض كلفتها وتخصيص باقات خاصة بالمواقع التعليمية.
على واقع تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان؛ فقد ساعدت على توظيف الكثير من البرامج التعليمية التي لم تكن مفعلة في السابق مثل برنامج جوجل میت) و (زووم) وذلك لاستمرار التعلم، وأعطت للمعلم بعدا واضحا في إدارة التعليم إلكترونيا من خلال الصفوف الافتراضية، وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: التصميم والإنشاء لمنصات رقمية تعليمية متطورة خاصة بتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بكل مستوياتها وفروعها يستفيد منها المعلم والمتعلم من خلال ما تمتلكه من إمكانيات في عرض الدروس وتخزين المحتوى وتشغيله بجميع أنواع الوسائط المتعددة،
والعمل على رفع مستوى الجاهزية في إنشاء شبكات الانترنت فائق السرعة وتطويرها حتى تواكب متطلبات التعليم الرقمي وتخفيض كلفتها وتخصيص باقات خاصة بالمواقع التعليمية.
Category
Theses and Dissertations