Document

واقع توظيف إمكانات الإدارة الإلكترونية في العمليات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي (5 - 10) في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The study aims to identify the reality of employing the electronic management potentials in administrative processes of the Omani (5-10) basic schools and explore the study variables' (gender, job, managerial experience, technological experience, qualification, and educational region) effect on that reality. The study sample consists of (290) principals and their assistants in (5-10) basic education schools in some educational regions; representing (70%) of the study population. The questionnaire was distributed to all members of the sample including male and female principals and their assistants. The The researcher used the questionnaire as the study instrument. He has developed it as a tool to collect data. It included (69) items, distributed on three sections. Statistical treatments using: means, standard deviations, t-test of two independent samples, analysis of variance (ANOVA), and Schaffe test for post analyses were used. One of the main findings of the study was that employing e-management potentials in its three fields has come at a medium level. There was no statistical significant differences at (a=0.05) in employing e-management potentials in administrative processes of the Omani (5-10) basic schools due to gender, job, administrative experience, and educational region in the three study fields. In addition, there was no statistical significant differences due to technological experience in both organization and evaluation fields. However, statistical significant differences were found for this variable in the planning field in favor of (more than 10 years) category. The study has posed a set of recommendations and suggestions. Among the most important recommendations are: the preparation of strategic plans and goals of employing the electronic management potentials in administrative processes with the participation of all employees in the Ministry of Education, the General Directorates of Education in the Education Governorates and schools; provision of financial and human resources necessary to employ the electronic management in schools; and provision of the communication infrastructure such as Internet service and linking the schools with Internal networks.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع توظيف إمكانات الإدارة الالكترونية في العمليات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي (٥-١٠) في سلطنة عمان، كما هدفت إلى التعرف على تأثير متغيرات الدراسة النوع، والوظيفة والخبرة الإدارية، والخبرة التكنولوجية، والمؤهل العلمي، والمحافظة التعليمية في واقع توظيف إمكانات الإدارة الالكترونية في العمليات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي (٥-١٠) في سلطنة عمان. وتكونت عينة الدراسة من (۲۹۰) مديرا ومساعد مدير في مدارس التعليم الأساسي (٥-١٠) في عدد من المناطق التعليمية في السلطنة، أي ما نسبته (٧٠%) من مجتمع الدراسة، وقد تم توزيع الاستبانات على جميع أفراد العينة من مديري المدارس ومساعديهم من الذكور والإناث استخدم الباحث الاستبانة أداة لدراسته، حيث اشتملت على (٦٩) فقرة، موزعة على ثلاثة محاور، محور التخطيط ومحور التنظيم، ومحور التقويم وتمت المعالجات الإحصائية باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار "ت" لعينتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادي، واختبار "شيفيه" للمقارنة البعدية، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن واقع توظيف إمكانات الإدارة الإلكترونية في محاورها الثلاثة، جاء بمستوى متوسط، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (٠,٠٥) في واقع توظيف إمكانات الإدارة الالكترونية في العمليات الإدارية بمدارس التعليم الأساسي (٥ -١٠) في سلطنة عمان تعزى لمتغيرات النوع، والوظيفة، والخبرة الإدارية والمحافظة. التعليمية في محاور الدراسة الثلاثة كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة التكنولوجية في محوري التنظيم والتقويم، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة التكنولوجية في محور التخطيط ولصالح الفئة (أكثر من ١٠ سنوات وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات، ومن أهم التوصيات إعداد الخطط الإستراتيجية والأهداف العامة لتوظيف إمكانات الإدارة الإلكترونية في العمليات الإدارية بمشاركة جميع العاملين في وزارة التربية والتعليم والمديريات العامة للتربية والتعليم بالمحافظات التعليمية والمدارس، وتوفير الإمكانات المادية والبشرية اللازمة لتوظيف الإدارة الإلكترونية في المدارس، وتوفير البنية التحتية للاتصالات كتوفير خدمة الإنترنت وربط المدارس بشبكات داخلية.
Category
Theses and Dissertations