Document
ظاهرة التلقي في النقد العربي القديم حتى نهاية القرن الخامس الهجري
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
Subject
English abstract
This dissertation is a study of 'reception theory' in literary criticism. Chapter one defines the theory in Western criticism and the rest of the dissertation deals with the chronological development of the 'meaning theory' in classic Arabic criticism.
Chapter one examines Western reception theory in terms of its : definition, the reasons for its appearance in criticism, its features in text analysis, and its most leading theorists.
Chapter two (Criticisin in the Third Century Hegira) is concerned with the structural traits of the opening of the pre-Islamic Arabian poem, and the reciprocal role of the author (the poet) and the reader in producing text through literary appreciation, which played a significant role in the evaluation of the text's structure. Arab critics in the third century used poetical and prosaic terms that represented the forms of literary reception at that time. Criticism in this - century was to constitute the genesis of a trend that emphasized the role of the text receiver and the questioning of the text instead of merely taking it for grounded.
Chapter three deals with the critics of the fourth and fifth centuries, and their attempts to search for the aesthetic qualities of literary texts. The appearance of the 'contact-text', and the reception's correlation and the periodicity brought about several works that documented a new type of text, through textual historism. This led to the emergence of aesthetic textual appreciation on the part of both the author and the reader.
In these two centuries, Arabic criticism witnessed the phenomenon of 'reader response' in which the text was interpreted differently by the poet, the reader, and the critic, which revealed the extent of interacting among them, Abdualkahir Al-Jurjani, who lived at that time, attempted to establish solid norms for the 'meaning theory', laying out the steps that the reader should follow in textual exegesis. The concept of 'meaning theory' reached is apogee with Al-Jurjani and, in essence, is not different from what Hans Robert Jauss and Wolfgang Iser advocated in the 20thc.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تقدم هذه الرسالة دراسة حول نظرية التلقي في النقد الأدبي، خصص الفصل الأول منها لتعريف النظرية في النقد الغربي، أما الفصلان الثاني والثالث فهما تتبع تسلسلي لظهور . نظرية المعنى في النقد العربي القديم، تناول الفصل الأول النظرية من خلال التعريف بمفهوم مصطلح التلقي، و دواعي ظهور هذا التيار النقدي، والخصائص التي حملها في دراسته النص، وأبرز أقطاب هذا التوجه ، والفصل الثاني من الرسالة : مدونة القرن الثالث الهجري النقدية حول خصائص بنية النص في مطلع القصيدة الجاهلية من خلال المقدمة التي تستوثق إصغاء المتلقي، والدور المتبادل بين المبدع والمتلقي في صناعة النص الأدبي، من خلال الذائقة الأدبية التي أصبحت تقوم بدور مهم في الحكم على بنية النص؛ فعبر النقاد في هذه الفترة بمصطلحات حول الشعر والنثر، تعكس صورة لتلقي تلك النصوص في تلك الأثناء، فكان واقع النص النقدي في هذا القرن بمثابة البدايات الأولى التي حملت إرهاصات أدبية حول المتلقي ودوره في بناء النص، بصورة تبعده عن قبول النص بدون إعادة النظر فيه. والفصل الثالث: نقاد القرنين الرابع والخامس الهجريين، وسعيهم في البحث عن جمالية النص الأدبي، فظهور النص الاتصالي و ارتباط التلقي بالعصر، أديا إلى ظهور تصانيف كانت ترصد واقعا جديدا للنص من خلال تاريخية النص، فأدت بذلك لظهور الإدراك الجمالي للنص المدون عند المبدع، والمتلقي معا، لقد عرق النقد العربي ظاهرة الاستجابة التاريخية للنص، فابتعد النص بدلالته بين المبدع والمتلقي من خلالها، مما أدى لظهور دلالات مختلفة للمعنى النصي بين أصل النص ومعناه عند المبدع، والدلالة التأويلية له عند الناقد، لتعكس ص ورة التفاعل بينهما، حاول عبدالقاهر الجرجاني وضع معايير ثابتة لنظرية المعنى، فبين الخطوات التي يجب على المتلقي أن يقوم بها للوصول لمعنى المعنى النص، وذلك باتباع نسق معين من كيفية التعامل مع النص المكتوب، والدور الذي يجب على المتلقي أن يقوم به في أثناء القراءة للنص التمكن من معنى النص من خلال اللفظ والكلام. لقد اكتملت بذلك معالم وأدبيات نظرية معنى المعنى عند عبدالقاهر الجرجاني، وهي لا تبتعد عما نادى به هانز روبرت ياوس، وفولغانج آیزر في القرن العشرين.
Category
Theses and Dissertations