وثيقة

Adoption of E-Commerce in the Agricultural and Fisheries Business Sector in Oman.

المساهمون
الناشر
جامعة السلطان قابوس. كلية العلوم الزراعية والبحرية
ميلادي
2009
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Small and Medium Businesses (SMB) have substantial potential to contribute to the growth of an economy through adoption of business related Information Technology. The Agricultural and Food Business (AFB) sector in Oman is dominated by SMBs. Factors influencing the adoption of e-commerce in the AFB sector in Oman were analyzed. The main hypothesis was that scale of the business influenced the adoption of e-commerce. Data were obtained from a random sample (n = 31) of AFBs in Oman and was analyzed using a Probit regression model. The dependent variable was whether the firm had a website, a proxy measure of adoption of e-commerce. The main independent variables were the scale of the business (measured by number of employees) and the scope of the business (international or national) and of variables related to manager's perception of benefits of adopting e-commerce. It was found that 94% of AFBs in Oman used computers and about 52% of those had websites. The R-squared, of the estimated Probit regression model was 0.65. The hypothesis that scale of the business influenced the adoption of e-commerce was not rejected, as the coefficient of the business scale variable was statistically significant (t = 2.5, n = 31). The likelihood of adoption increases with increased scale of the business. On the converse this suggests that the likelihood of adoption of e-commerce by small and medium businesses is lower. Given the importance of small and medium businesses in the development of particularly the AFB sector of Oman, policy maker would have to promote and provide incentives to adopt e-commerce by SMBs.
ISSN
2410-1079
zcustom_txt_2
Al-Busaidiyah, Z., Kotagama, H., Boughanmi, H., Dharmapala, S., & Waelti, J. (2009). Adoption of E-Commerce in the Agricultural and Fisheries Business Sector in Oman. Agricultural and Marian Sciences Journal, 14 (1), 41-47.
الملخص العربي
للمؤسسات الصغیرة والمتوسطة قدرة كبیرة للمساھمة في النمو الاقتصادي عبر اعتماد تكنولوجیا المعلومات في إدارة الأعمال. وتمثل المؤسسات الصغیرة والمتوسطة الجزء الأھم في قطاع الزراعة والأغذیة. ھدفت ھذه الدراسة إلى تحلیل العوامل المؤثرة في تبني تكنولوجیا المعلومات في قطاع الأعمال الزراعیة والغذائیة انطلاقا من فرضیة أن حجم المؤسسة یلعب دورا ھاما في ھذا التبني. استعملت الدراسة عینة عشوائیة تمثلت في 31 شركة تعمل في القطاع الزراعي والغذائي ووقع تحلیلھا باستعمال نموذج بروبیت، المتغیر المؤثر فیه ھو ھل أن المؤسسة تملك موقعا في شبكة الإنترنت أم لا، بینما تمثل متغیرات الحجم (عدد العمال) ومجال العمل (عالمیة أو محلیة) وإدراك صاحب المؤسسة بمنافع تكنولوجیا المعلومات من أھم المتغیرات المؤثرة. تشیر نتائج الدراسة أن 94% من المؤسسات تملك حاسوبا بینما تملك ٥52% منھا موقعا في الإنترنت. قیمة المعیار الدال على قوة العلاقة تساوي 0.65 . ومن أھم النتائج أن متغیر الحجم كان مؤثرا إحصائیا ھاما في تبني تكنولوجیا المعلومات. وھذا یدل على أن إمكانیة تبني تكنولوجیات المعلومات تكبر بقدر ما كان حجم المؤسسة كبیرا والعكس بالعكس. وبما أن المؤسسات الصغیرة والمتوسطة ھي الطاغیة في نسیج صناعة الأغذیة فیجب على صانعي القرار أن یعملوا على تشجیع ھذه المؤسسات على تبني تكنولوجیات المعلومات.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
Al-Zadjaliyah, Nasrin.
Oman Medical Specialty Board.
2017-11
مقالات الدوريات
0
0
Hosseinzadeh, N.
Sultan Qaboos University.
2018
مقالات الدوريات
0
0
Aravindhakshan, Rajeev.
Oman Medical Specialty Board.
2010-01
مقالات الدوريات
6
2
Al-Sinani, Mohammad.
Oman Medical Specialty Board.
2008-10
مقالات الدوريات
4
0
Byrne, Robyn.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
مقالات الدوريات
0
0
Al-Busaidi, Rashid M.
جامعة السلطان قابوس. كلية العلوم الزراعية والبحرية
2013