Document
Adoption of E-Commerce in the Agricultural and Fisheries Business Sector in Oman.
Contributors
Kotagama, Hemesiri., Author
Boughanmi, Houcin., Author
Dharmapala, Sunil., Author
Waelti, John., Author
Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية العلوم الزراعية والبحرية
Gregorian
2009
Language
English
English abstract
Small and Medium Businesses (SMB) have substantial potential to contribute to the growth of an economy through adoption of business related Information Technology. The Agricultural and Food Business (AFB) sector in Oman is dominated by SMBs. Factors influencing the adoption of e-commerce in the AFB sector in Oman were analyzed. The main hypothesis was that scale of the business influenced the adoption of e-commerce. Data were obtained from a random sample (n = 31) of AFBs in Oman and was analyzed using a Probit regression model. The dependent variable was whether the firm had a website, a proxy measure of adoption of e-commerce. The main independent variables were the scale of the business (measured by number of employees) and the scope of the business (international or national) and of variables related to manager's perception of benefits of adopting e-commerce. It was found that 94% of AFBs in Oman used computers and about 52% of those had websites. The R-squared, of the estimated Probit regression model was 0.65. The hypothesis that scale of the business influenced the adoption of e-commerce was not rejected, as the coefficient of the business scale variable was statistically significant (t = 2.5, n = 31). The likelihood of adoption increases with increased scale of the business. On the converse this suggests that the likelihood of adoption of e-commerce by small and medium businesses is lower. Given the importance of small and medium businesses in the development of particularly the AFB sector of Oman, policy maker would have to promote and provide incentives to adopt e-commerce by SMBs.
Member of
ISSN
2410-1079
Resource URL
Citation
Al-Busaidiyah, Z., Kotagama, H., Boughanmi, H., Dharmapala, S., & Waelti, J. (2009). Adoption of E-Commerce in the Agricultural and Fisheries Business Sector in Oman. Agricultural and Marian Sciences Journal, 14 (1), 41-47.
Arabic abstract
للمؤسسات الصغیرة والمتوسطة قدرة كبیرة للمساھمة في النمو الاقتصادي عبر اعتماد تكنولوجیا المعلومات في إدارة الأعمال. وتمثل المؤسسات الصغیرة والمتوسطة الجزء الأھم في قطاع الزراعة والأغذیة. ھدفت ھذه الدراسة إلى تحلیل العوامل المؤثرة في تبني تكنولوجیا المعلومات في قطاع الأعمال الزراعیة والغذائیة انطلاقا من فرضیة أن حجم المؤسسة یلعب دورا ھاما في ھذا التبني. استعملت الدراسة عینة عشوائیة تمثلت في 31 شركة تعمل في القطاع الزراعي والغذائي ووقع تحلیلھا باستعمال نموذج بروبیت، المتغیر المؤثر فیه ھو ھل أن المؤسسة تملك موقعا في شبكة الإنترنت أم لا، بینما تمثل متغیرات الحجم (عدد العمال) ومجال العمل (عالمیة أو محلیة) وإدراك صاحب المؤسسة بمنافع تكنولوجیا المعلومات من أھم المتغیرات المؤثرة. تشیر نتائج الدراسة أن 94% من المؤسسات تملك حاسوبا بینما تملك ٥52% منھا موقعا في الإنترنت. قیمة المعیار الدال على قوة العلاقة تساوي 0.65 . ومن أھم النتائج أن متغیر الحجم كان مؤثرا إحصائیا ھاما في تبني تكنولوجیا المعلومات. وھذا یدل على أن إمكانیة تبني تكنولوجیات المعلومات تكبر بقدر ما كان حجم المؤسسة كبیرا والعكس بالعكس. وبما أن المؤسسات الصغیرة والمتوسطة ھي الطاغیة في نسیج صناعة الأغذیة فیجب على صانعي القرار أن یعملوا على تشجیع ھذه المؤسسات على تبني تكنولوجیات المعلومات.
Category
Journal articles