وثيقة

الإبداع المؤسسي وعلاقته بالسلوك التنظيمي قي المدارس الحكومية بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The institutional creativity and its relationship with organizational behavior in government school in the sultanate of Oman from the perspective of teachers.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to understand the reality of organizational creativity and its relationship with organizational behavior in government schools in the Sultanate of Oman from teachers' perspective. To achieve this, a descriptive correlational approach was used, and a questionnaire comprising (52) items was developed, divided into two main axes: organizational creativity with (24) items and organizational behavior with (28) items. The validity and reliability of the questionnaire were ensured, and it was administered to (383) male and female teachers from North Al Batinah Governorate and Al Buraimi Governorate in the Sultanate of Oman. One of the key findings of the study is that the level of organizational creativity in government schools in the Sultanate of Oman, from teachers' perspective, was very high. The results also indicated statistically significant differences attributed to the gender variable (male, female) in the dimensions of administrative creativity, organizational creativity, and artistic creativity, favoring females. However, there were no significant differences attributed to job title in the dimensions of administrative creativity, organizational creativity, and technological creativity, nor were there differences attributed to educational qualification, governorate in all dimensions, or years of experience in all dimensions except for technological creativity, where differences favored experienced levels (more than 10 years). The study also revealed that the level of organizational behavior in government schools in the Sultanate of Oman was generally very high. The results showed no statistically significant differences between the means of the study sample's evaluations of organizational behavior level attributed to gender and governorate in all dimensions. Additionally, there were no differences attributed to job title in all dimensions except for motivation and achievement, where differences favored the teacher job title. There were also no differences attributed to educational qualification in all dimensions except for organizational commitment, where differences favored the Master's and above category. Differences attributed to years of experience were found in all dimensions, favoring experienced levels (more than 10 years). The study concluded that there is a statistically significant positive correlation between dimensions of organizational creativity and dimensions of organizational behavior in government schools in the Sultanate of Oman. Based on these findings, the study recommended that the ministry and directorates adopt the ideas of creative individuals in practical applications to serve as a catalyst for them and others to foster more creativity. It also recommended directing school management supervisors towards enhancing collaboration between schools, educational institutions, and strategic partners for the exchange of innovative ideas and practices.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى لتعرف على واقع الإبداع المؤسسي وعلاقته بالسلوك التنظيمي في المدارس الحكومية بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين، ولتحقيق أهداف الدراسة اُستخدم المنهج الوصفي الارتباطي، كما تم بناء استبانة مكوَّنة من (52) فقرةً مُقَسَّمَةً محورين: الإبداع المؤسسي وله (24) فقرة، السلوك التنظيمي وله (28) فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وطبقت على (383) معلمًا ومعلمة من محافظة شمال الباطنة ومحافظة البريمي بسلطنة عمان.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن مستوى الإبداع المؤسسي في المدارس الحكومية بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين جاء كبيرًا جدًا، كما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمُتغير الجنس (ذكر، أنثى)، في بعدي (الإبداع الإداري والتنظيمي، والإبداع الفني)، وذلك لصالح الإناث، وعدم وجود فروق تُعزى لمُتغير المسمى الوظيفي في بعدي (الإبداع الإداري والتنظيمي، الإبداع التكنولوجي)، وعدم وجود فروق تُعزى لمُتغير المؤهل العلمي والمحافظة في جميع الأبعاد، وعدم وجود فروق تُعزى لمتغير سنوات الخبرة في جميع الأبعاد عدا بعد الإبداع التكنولوجي توجد فروق لصالح مستوى الخبرة (أكثر من 10 سنوات).
كما أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى السلوك التنظيمي في المدارس الحكومية في سلطنة عمان جاء بمستوى كبير جدًا عمومًا، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لمستوى السلوك التنظيمي تُعزى لمُتغير الجنس والمحافظة في جميع الأبعاد، وعدم وجود فروق تُعزى لمُتغير المسمى الوظيفي في جميع الأبعاد عدا الدافعية والإنجاز توجد فروق لصالح المسمى الوظيفي معلم/ معلمة، وعدم وجود فروق تُعزى لمُتغير للمؤهل العلمي في جميع الأبعاد عدا بعد الالتزام التنظيمي توجد فروق لصالح فئة ماجستير فأعلى، ووجود فروق تُعزى لمتغير سنوات الخبرة في جميع الأبعاد لصالح مستوى الخبرة (أكثر من 10 سنوات).
وخَلُصَتِ الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا بين أبعاد الإبداع المؤسسي، وأبعاد السلوك التنظيمي في المدارس الحكومية بسلطنة عمان.
في ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة : تبني الوزارة والمديريات تطبيق ما توصلت إليه أفكار المبدعين على أرض الواقع ليكون محفزًا لهم ولغيرهم على المزيد من الإبداع، توجيه مشرفي الإدارة المدرسية لمديري المدارس نحو تعزيز التعاون بين المدارس والمؤسسات التعليمية والشركاء الاستراتيجيين لتبادل الأفكار والممارسات الابتكارية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011