وثيقة
تحليل خدمات الإرشاد والتوعية في المجال المدرسي بسلطنة عمان باستخدام منهجية التحليل الرباعي سوات SWAT.
المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss2pp203-225
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 2، ص. 203–225.
عناوين أخرى
Analyzing counseling and awareness services at school level in Sultanate of Oman using SWOT analysis.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2024-04-02
اللغة
العربية.
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to analyze the status quo of counseling and awareness services at the school level in the Sultanate of Oman using SWOT analysis. This analysis explored the strengths and weaknesses in the internal environment of three departments that mainly focus on counseling and awareness (i.e., psychological counseling, health awareness, and social counseling) at headquarter of the Ministry of Education and educational governorates. It also identified the opportunities and threats related to the external environment. A mixed method was used that combine the qualitative approach in analyzing the input of heads of departments, supervisors, and specialists using the SWOT form and the quantitative approach that assessd the perspectives of specialists at schools and educational governorates. The content validity and reliability of three surveys were examined before collecting the responses from the study sample (N = 224). Results showed considerable variability in strengths and weaknesses among three domains (Psychological, health, and social domain). Furthermore, the results showed many similarities in terms of opportunities and threats. Correspondingly, a set of strategic alternatives were recommended to enhance the quality of counseling and awareness services at the school level in the Sultanate of Oman.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تحليل واقع برامج الإرشاد والتوعية بسلطنة عمان من خلال اتباع منهجية التحليل الرباعي سوات (SWOT)، وبالتحديد الكشف عن نقاط القوة ونقاط الضعف على مستوى البيئة الداخلية لوزارة التربية والتعليم، والأقسام الثلاثة المعنية بالإرشاد والتوعية (التوعية الصحية، والإرشاد النفسي، والإرشاد الاجتماعي)، وكذلك الكشف عن الفرص والتهديدات المحتملة على مستوى البيئة الخارجية المحيطة. استخدمت الدراسة المنهج النوعي المتمثل في تطبيق استمارة التحليل الرباعي سوات لتحديد وجهات نظر رؤساء الأقسام والمشرفين والمختصين بديوان عام الوزارة والمديريات التعليمية، والمنهج الكمي الوصفي الذي تمثل في تطبيق استبانات لاستطلاع وجهات نظر المختصين على مستوى المدارس في المجالات الثلاثة (الصحي والنفسي والاجتماعي). تم التحقق من صدق المحتوى وثبات الاتساق الداخلي لأدوات الدراسة قبل تطبيقها على عينة وقدرها (224) مختص. أشارت النتائج إلى وجود تباين بين المجالات الثلاثة في نواحي القوة والضعف، بينما أوضحت تشابه تلك المجالات في الفرص والتهديدات. وقدمت الدراسة عددًا من المقترحات الاستراتيجية التي من شأنها الإسهام في الارتقاء بجودة خدمات الإرشاد والتوعية.
قالب العنصر
مقالات الدوريات