وثيقة
الأداء التفاضلي لمفردات اختبار الرياضيات للصفين الرابع والثامن في الدراسة الدولية 2019 TIMSS تبعًا لمتغيّر الجنس في سلطنة ُعمان.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The differential functioning of mathematics test items for fourth and eighth grades in the international study TIMSS 2019 according to gender in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
الموضوع
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aims to investigate the Differential Item Functioning (DIF) across
gender in items of the mathematics tests in the TIMSS 2019 for fourth and
eighth-grade students using the Transformed Item Difficulty (TID) and the
Mantel-Haenszel (MH) methods. The two tests consist of 157 items for the
fourth grade and 195 items for the eighth grade, comprising multiple-choice and
open-ended items across14 blocks. The mathematics tests included 157 items
for the fourth grade and 195 items for the eighth grade, comprising multiplechoice and open-ended questions across 14 clusters. The study utilized archival
data from a sample of 6,814 fourth-grade students and 6,751 eighth-grade
students from 228 government, private, and international schools in Oman.
Based on the Transformed Item Difficulty (TID) and the Mantel-Haenszel (MH)
methods and in order to achieve the aims of the study to detect the Differential
Item Functioning (DIF) for both the fourth and eighth grades, DIF was
investigated using functions in R studio, and were calculated to determine the
percentage of agreement between the results of the two methods, along with
calculating the Kappa classification stability coefficient using SPSS
Additionally, the relationship between the direction of DIF (for male/for female)
and factors such as item difficulty level, item type, content domain, and
cognitive domain was examined using the Chi-square test in SPSS.. The
findings based on the transformed item difficulty method showed that 7.64% of
test items exhibited DIF in the fourth-grade mathematics test, while the eighthgrade test had a DIF rate of 9.23%. In contrast, the Mantel-Haenszel method
identified 17.2% of test items with DIF for the fourth grade and 26.15% for the
eighth grade. The agreement between the two methods in identifying DIF items
was 87.90% for the fourth grade and 80% for the eighth grade, indicating
moderate and acceptable agreement, respectively. Furthermore, the results
revealed a relationship between the direction of differential item functioning
(for male/for female) and factors such as item difficulty level in the fourth grade,
item type in the eighth grade, and cognitive domain in the eighth grade.
However, no significant relationship was found with the content domain
variable based on the data for both grades.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراســـة إلى الكشـــف عن الاداء التفاضـــلي في مفردات اختباري الرياضيات في الدراسة الدوليّة تيمس TIMSS في دورتها السـابعة2019 للصـفّين: الرابع والثامن الاسـاسـيَيين باستعمال طريقتي الصعوبة المحولة للمفردة، وطريقة مانتل هانزل، تبعًا لمتغيّر الجنس )الاناث/ الذكور والذي يحتوي على 157 مفردة للصـف الرابع و195 مفردة للصف الثامن تتنوع ما بين اختيار من متعدد وأخرى مقاليّة، وهي مو ّزعة على 14 مجموعة. تكّونت أفراد الدراسـة من بيانات أرشــيفية لطلبة الصــفين الرابع الاســاســي والثامن، وقد بلغ حجم العينة من طلبة الصــف الرابع ،6814 ومن طلبة الصـــف الثامن 6751 طالبا ممثلة من 228 مدرســـة حكومية وخاصـة ودولية. ولتحقيق أهداف الدراسـة للكشـف عن المفردات ذات الاداء التفاضـلي، للصـفين لطريقة الصـعوبة المحّولة للمفردة وطريقة مانتل هانزل، نفذت هذه الإجراءات على برمجية RStudio، كما تم حسـاب نسـبة الاتفاق بين نتائج طريقتي مع حسـاب معامل ثبات التصنيف كـابـا Kappa بـاســــتخـدام SPSS، واخيراً التحقق من الاداء التفاضــلي للمفردات (الذكور/ الاناث) وكل من مســتوى صــعوبة المفردة، ونوع المفردة، ومجال المحتوى، والمجال المعرفي باسـتخد ام الاختبار الاحصـائي مربع كاي/SPSS. وتتلخص نتائي الدراســة وفق طريقة الصــعوبة المحّولة، في أن النســب الاجمالية للمفردات التي أظهرت أداء تفاضليا في اختبار الرياضـيات للصـف الرابع في الدراسـة الدولية 2019 TIMSS بلغت ً تفاضـليً ،%7,64 بينما بلغت نســــبتها للصــــف الثامن ،%9,23 في المقابل أظهرت طريقة مانتل هانزل %17,2 للصـف الرابع و%26,15 للصـف الثامن. وللحكم على مدى الاتقاق بين نتائج الطريقتين في الكشـف عن المفردات ذات الاداء التفاضـلي في اختبار الرياضـيات للصـف الرابع، حيث بلغت قيمته %87.90 ويصـف درجة التوافق بأنها متوسـطة، بينما في اختبار الرياضـيات للصـف الثامن بلغت قيمته ،%80 ويصــف درجة التوافق بأنها مقبولة. وأشــارت النتائي كذلك إلى وجود عالقة بين اتجاه الاداء التفاضـــلي للمفردات )الذكور/ الاناث( وكل من مســـتوى صـــعوبة المفردة في الصـــف الرابع، ومتغير نوم المفردة في الصـــف الثامن، ومتغير المجال المعرفي في الصـــف وفقًا لبيانات الصفين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية