وثيقة
التكافؤ العاملي لمقياسي الاتجاهات نحو الرياضيات والعلوم في الدراسة الدولية 2019 TIMSS لطلبة الصف الثامن من الجنسين في سلطنة عمان وفقًا لمنحى المعادلة البنائية.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Factorial Invariance of attitudes towards Mathematics and Science Scales in the TIMSS 2019 among both genders of 8th Graders in Oman in light of Structural Equation Modeling
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
الموضوع
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to investigate the factorial invariance of
mathematics and science attitudes scales for eighth-grade students in the
TIMSS 2019 International Study in the Omani context, across gender
(male, female). The descriptive analytical methodology was used to analyze
the responses of the study sample on the two scales, with a total sample size
of 6,738 students. The scales consisted of 34 and 33 items distributed across
four dimensions for mathematics and science attitudes, respectively.
Confirmatory factor analysis and multi-group confirmatory factor analysis
were employed to assess the fit of the theoretical model for each scale and
examine the level of factorial invariance across gender using the R
statistical analysis software. The results revealed a lack of fit for the
assumed theoretical model and demonstrated an accepted fit for the
modified models in both scales. Additionally, the results indicated the
residual invariance for the mathematics attitudes scale and scalar invariance
for the science attitudes scale. Furthermore, the study addressed gender
differences in attitudes towards mathematics and science. The results
indicated an increase in male preference for science compared to females,
while differences between males and females were distributed across
dimensions of the mathematics attitudes scale
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التحقق من التكافؤ العاملي لمقياسي الاتجاهات نحو الرياضيات والعلوم للصف الثامن في الدراسة الدولية 2019 TIMSS في البيئة العُمانية، عبر متغير الجنس )ذكر، أنثى(؛ حيث تم استخدام المنهج التحليلي الوصفي في تحليل استجابات عينة الدراسة على المقياسين، والتي بلغ حجمها )8306( طالبا وطالبة، ويتضمن المقياسين عدد 02 و00 فقرة موزعين على أربعة أبعاد في مقياسي الاتجاهات نحو الرياضيات والعلوم على الترتيب. وقد تم استخدام أسلوب التحليل العاملي التوكيدي والتحليل العاملي التوكيدي متعدد المجموعات للتحقق من ملاءمة النموذج النظري للمقياسين ومن مستوى التكافؤ العاملي عبر الجنس في كل منهما باستخدام برمجية التحليل الاحصائي R. وقد أظهرت النتائج عدم مالئمة النموذج النظري المفترض، ومالءمة النموذجين المعدلين باستخدام حذف الفقرات العكسية والارتباطات بين الاخطاء لهذه الفقرات في كل من المقياسين. كما أظهرت النتائج تحقق التكافؤ العاملي من مستوى البواقي لمقياس الاتجاهات نحو الرياضيات، وتحقق التكافؤ العاملي من المستوى التدريجي لمقياس الاتجاهات نحو العلوم. بالاضافة إلى ما سبق فقد تناولت الدراسة الفروق بين الجنسين في الاتجاهات نحو كل من الرياضيات والعلوم، وقد جات الفروق لصالح الذكور في الاتجاهات نحو العلوم، في حين توزعت الفروق بين الذكور والاناث في محاور مقياس الاتجاهات نحو الرياضيات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية