وثيقة

الاغتراب النفسي في علاقته بدافعية الإنجاز لدى المعلمين الوافدين بمدارس محافظة ظفار.

المساهمون
عناوين أخرى
Psychological alienation in relation to the motivation of achievement among incoming teachers in the schools of Dhofar Governorate
الناشر
مركز البحوث التربوية والنفسية، جامعة بغداد.
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The present study aimed at identifying the level of psychological alienation and motivation of achievement among the incoming teachers in the schools of Dhofar Governorate in the Sultanate of Oman a well as to explore the correlation relationship between psychological alienation and motivation of achievement. The sample of the study consisted of (238) expatriated teachers from Al- Dhofar Governorate in Oman who were selected randomly. The psychological alienation scale and the motivation of achievement scale for teachers were used by researchers and were conducted electronically by google forms. The data were processed statistically using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). The results showed that the level of psychological alienation among male and female incoming teachers was high but the level of motivation of achievement was moderate. There were statistically significant differences between the male incoming teachers and the female incoming teachers at the level of (0.01) in the psychological alienation in favor of the male. As for the motivation of achievement, it was in favor of the female teachers. The results also indicated that there was a negative correlation relationship between the psychological alienation and the motivation of achievement at the level of (0.01).
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الاغتراب النفسي ودافعية الإنجاز لدى المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات في مدارس محافظة ظفار في سلطنة عمان والتعرف على طبيعة العلاقة بين الاغتراب النفسي ودافعية الإنجاز. تكونت عينة الدراسة من
من (238) معلما وافدا ومعلمة في محافظة ظفار بسلطنة عمان تم اختيارهم بشكل عشوائي. تم استخدام مقياس الاغتراب النفسي والدوافع من اعداد الباحثين إلكترونيا عن طريق نماذج جوجل. تمت معالجة البيانات إحصائيًا باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). أظهرت النتائج أن مستوى الاغتراب النفسي لدى المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات كان مرتفعًا ولكن كان مستوى دافعية الإنجاز بدرجة متوسطة. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات عند مستوى (0.01) في الاغتراب النفسي لصالح المعلمات الوافدات. وفي دافعية الانجاز لصالح المعلمين الوافدين كما اشارت النتائج أيضا إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين الاغتراب النفسي ودافعية الانجاز.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
البسامیة، أزھار بنت سیف بن سعود.
جامعة السلطان قابوس.
2024
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الراشدية، صفية بنت سعيد بن عبدالله.
جامعة نزوى
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الصبحي, خالد بن هلال.
جامعة نزوى.
2022