Document
الاغتراب النفسي في علاقته بدافعية الإنجاز لدى المعلمين الوافدين بمدارس محافظة ظفار.
Contributors
السعيدي, منذر بن خالد., Author
Other titles
Psychological alienation in relation to the motivation of achievement among incoming teachers in the schools of Dhofar Governorate
Publisher
مركز البحوث التربوية والنفسية، جامعة بغداد.
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed at identifying the level of psychological alienation and
motivation of achievement among the incoming teachers in the schools of Dhofar
Governorate in the Sultanate of Oman a well as to explore the correlation relationship
between psychological alienation and motivation of achievement. The sample of the
study consisted of (238) expatriated teachers from Al- Dhofar Governorate in Oman
who were selected randomly. The psychological alienation scale and the motivation of
achievement scale for teachers were used by researchers and were conducted
electronically by google forms. The data were processed statistically using the
Statistical Package for Social Sciences (SPSS). The results showed that the level of
psychological alienation among male and female incoming teachers was high but the
level of motivation of achievement was moderate. There were statistically significant
differences between the male incoming teachers and the female incoming teachers at
the level of (0.01) in the psychological alienation in favor of the male. As for the
motivation of achievement, it was in favor of the female teachers. The results also
indicated that there was a negative correlation relationship between the psychological
alienation and the motivation of achievement at the level of (0.01).
Member of
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الاغتراب النفسي ودافعية الإنجاز لدى المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات في مدارس محافظة ظفار في سلطنة عمان والتعرف على طبيعة العلاقة بين الاغتراب النفسي ودافعية الإنجاز. تكونت عينة الدراسة من
من (238) معلما وافدا ومعلمة في محافظة ظفار بسلطنة عمان تم اختيارهم بشكل عشوائي. تم استخدام مقياس الاغتراب النفسي والدوافع من اعداد الباحثين إلكترونيا عن طريق نماذج جوجل. تمت معالجة البيانات إحصائيًا باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). أظهرت النتائج أن مستوى الاغتراب النفسي لدى المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات كان مرتفعًا ولكن كان مستوى دافعية الإنجاز بدرجة متوسطة. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات عند مستوى (0.01) في الاغتراب النفسي لصالح المعلمات الوافدات. وفي دافعية الانجاز لصالح المعلمين الوافدين كما اشارت النتائج أيضا إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين الاغتراب النفسي ودافعية الانجاز.
من (238) معلما وافدا ومعلمة في محافظة ظفار بسلطنة عمان تم اختيارهم بشكل عشوائي. تم استخدام مقياس الاغتراب النفسي والدوافع من اعداد الباحثين إلكترونيا عن طريق نماذج جوجل. تمت معالجة البيانات إحصائيًا باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). أظهرت النتائج أن مستوى الاغتراب النفسي لدى المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات كان مرتفعًا ولكن كان مستوى دافعية الإنجاز بدرجة متوسطة. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين الوافدين والمعلمات الوافدات عند مستوى (0.01) في الاغتراب النفسي لصالح المعلمات الوافدات. وفي دافعية الانجاز لصالح المعلمين الوافدين كما اشارت النتائج أيضا إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين الاغتراب النفسي ودافعية الانجاز.
Category
Journal articles