وثيقة
الاحتراق النفسي وعلاقته بالتدفق النفسي لدى معلمي شمال الباطنة في سلطنة عمان.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Psychological burnout and its relationship to psychological flow among teachers of North Al Batinah in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
اللغة
اللغة العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aims to identify the relationship between psychological burnout and psychological flow among North Al Batinah teachers in the Sultanate of Oman. The study was conducted on a random sample of teachers from the second cycle of North Al Batinah schools in the Sultanate of Oman, which numbered (240) male and female teachers. Teachers (161), and the number of female teachers (79). Two scales were prepared for the study, namely (the psychological burnout scale and the psychological flow scale) The study followed the descriptive, correlational approach, and the study reached the following results: The results showed that the level of psychological burnout among male and female teachers of North Al Batinah in the Sultanate of Oman was high on the scale as a whole, and on the dimensional level, it came after emotional stress, after feeling a high degree of personal lack of accomplishment, and after dulled feelings. To a moderate degree, the results also showed that the level of psychological flow among the sample members was high on the scale as a whole, and on the dimensional level, it came after loss of feeling and after integration into performance to a very high degree. As for the focus on performance and the clarity of the goal to a high degree. The results of the study indicated that there is a statistically significant correlation between psychological burnout and psychological flow and between the dimensions of the psychological burnout scale and the total score of the psychological flow scale. The results also indicated that there are no statistically significant differences in the level of psychological burnout due to the variable (gender) and (years of experience) or The interaction between them. The results also showed that there were differences in the level of psychological flow due to the variable (gender), and the absence of statistically significant differences due to the variable of years of experience or the interaction between them.
الملخص العربي
تهدف الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الاحتراق النفسي، والتدفق النفسي لدى معلمي شمال الباطنة في سلطنة عمان، أجريت الدراسة على عينة عشوائية من معلمي الحلقة الثانية من مدارس شمال الباطنة في سلطنة عمان، والتي بلغ عددها ( ٢٤٠) معلمًا ومعلمة، حيث بلغ عدد المعلمين (١٦١) ، وعدد المعلمات (۷۹) ، وتم إعداد مقياسين للدراسة، وهما (مقياس الاحتراق النفسي، ومقياس التدفق النفسي)، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: أظهرت النتائج أن مستوى الاحتراق النفسي لدى معلمي ومعلمات شمال الباطنة في سلطنة عمان جاء عاليًا على المقياس ككل، وعلى مستوى الأبعاد فقد جاء بعد الإجهاد الإنفعالي وبعد الشعور بعدم الإنجاز الشخصي بدرجة عالية، وبعد تبلد المشاعر بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج أن مستوى التدفق النفسي لدى أفراد العينة جاء عاليًا على المقياس ككل، وعلى مستوى الأبعاد فقد جاء بعد فقدان الإحساس وبعد الاندماج في الأداء بدرجة عالية جدًا، وأما بعد التركيز في الأداء وبعد وضوح الهدف جاء بدرجة عالية، كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الاحتراق النفسي والتدفق النفسي وبين أبعاد مقياس الاحتراق النفسي والدرجة الكلية لمقياس التدفق النفسي، وأشارت النتائج أيضًا إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الاحتراق النفسي تعزى لمتغير (الجنس) و (سنوات الخبرة) أو التفاعل بينهما، كما أظهرت النتائج إلى وجود فروق في مستوى التدفق النفسي يعزى لمتغير (الجنس)، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزى لمتغير سنوات الخبرة أو التفاعل بينهما
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية