وثيقة

الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2003
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The Study aimed to answer the following questions: A- What are the training needs , professional , academic, and cultural, necessary for Arabic language teachers in secondary education ? B- In light of these needs , What is the current state of Arabic language teachers training? C- What is the Proposal conception for training Arabic language teachers in secondary education in light of their needs? To answer the first and the second questions the researcher has developed a list of training needs of Arabic language teachers in secondary education. then a questionnaire was developed which consists of two parts: The first part measures the need for teachers training, and the second part measures to what extent the current training programs are considering the previous needs for training. After presenting the questionnaires statements to the committee, 70 statements were agreed upon and were distributed into three fields A- The educational and Professional field. B- The specialized academic field. C- The cultural field. After assuring its reliability and validity by using alpha the questionnaire was applied by the researcher, for , a random sample of (195) male and female teachers and (34) supervisors of Arabic language in secondary education. The study has resulted into many results like: A- the members of the study sample consider all the fields of training needs necessary for Arabic language teachers in secondary education . B- Generally the current training programs do not consider those training needs of Arabic language teachers in secondary education. The study concluded by providing a Proposal conception for training Arabic teachers based on the training needs that are presented and specified in this study. Finally the study has presented some recommendations and suggestions of future studies. 1. Recommendations: A- All the training needs that are specified by the study as necessary for training Arabic language teachers should be considered. B- Increasing the number and time of the training programs that are available for Arabic language teachers because of their insufficiency as was shown by this study. 2. Suggestions for future studies: C- Specification of the important training needs of language Arabic teachers in all school levels (elementary and preparatory). D- Specification of training needs for teachers in Basic Education. E- Evaluating the current training programs for Arabic teachers in the different stages of schooling
الملخص العربي
ملخص الدراسة هدفت الدراسة الحالية إلى الإجابة على الأسئلة التالية:
1- ما الاحتياجات التدريبية المهنية و الأكاديمية و الثقافية - اللازمة لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية؟
2- ما واقع تدريب معلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية في ضوء الاحتياجات السابقة؟
3- ما التصور المقترح لتدريب معلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية في ضوء الاحتياجات السابقة ؟
وللإجابة على السؤال الأول والثاني قامت الباحثة بإعداد قائمة الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية, وتم وضعها في صورة استبانة مكونة من جانبين جانب لقياس مدى الحاجة للتدريب والجانب الأخر لقياس مدى مراعاة برامج التدريب لهذه الاحتياجات, وقد بلغ عدد فقراتها بعد عرضها على المحكمين (70) فقرة موزعة على المحاور التالية: المحور المهني التربوي والمحور الأكاديمي التخصصي والمحور الثقافي.
ثم تم التأكد من ثباتها بحساب معامل الثبات ألفا وبعد التأكد من صدق الاستبانة وثباتها, قامت الباحثة بتطبيقها على عينة عشوائية بلغت (195) معلما ومعلمة من معلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية و(34) موجها و موجهة من موجهي اللغة العربية بالمرحلة و قد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: 1- اعتبر أفراد الدراسة أن جميع محاور الدراسة احتياجات تدريبية لازمة لمعلم اللغة العربية بالمرحلة الثانوية. ۲- برامج التدريب بشكل عام لا تراعي الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية. واختتمت الدراسة بتقديم تصور مقترح لتدريب معلمي اللغة العربية مبني على أساس الاحتياجات التدريبية اللازمة المعلمي اللغة العربية التي تم تحديدها في الدراسة الحالية, وقدمت الدراسة في النهاية مجموعة من التوصيات والدراسات المقترحة: التوصيات:
1- أن يتم مراعاة الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلم اللغة العربية للمرحلة الثانوية التي أظهرتها الدراسة.
2- أن تزاد الحصة التدريبية المقدمة المعلم اللغة العربية بالمرحلة الثانوية وذلك لعدم كفاية ما يقدم لهم كما أظهرت الدراسة. ب) مقترحات بدراسات أخرى: تقترح انتراسة إجراء الدراسات التالية:
1- تحديد الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلمي اللغة العربية بالمراحل الدراسية الأخرى (الابتدائية, والإعدادية ).
2- تحديد الاحتياجات التدريبية اللازمة لمعلمي اللغة العربية بالتعليم الأساسي.
3- تقويم برامج التدريب المقدمة لمعلم اللغة العربية بالمراحل المختلفة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المعولية،, ليلى بنت حمود بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
بوجردة, خالد عبد المعطي عبد السلام.
جامعة السلطان قابوس.
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الراشدي, زهران بن سالم بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2002
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
الحجري, راشد بن محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2001
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫المسكرية،, علياء بنت سعيد بن محمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الكلباني, خليفة بن علي بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2001