وثيقة

الاتجاه نحو التعليم الإلكتروني وعلاقته بمعتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية لدى معلمات الحلقة الأولى في سلطنة عمان.

عناوين أخرى
Attitude towards E-learning and its relationship to teaching self-efficacy beliefs among first cycle female teachers in Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to find out the relationship between attitude towards E-learning and teaching self-efficacy beliefs among first cycle female teachers in Oman. The sample of the study was made up of (265) teachers of the first cycle in the province of Northern Al- Batinah, and the study relied on descriptive research, to achieve the objectives of the study. The measure of attitude towards E-education for Canaan (2016) was used, as well as, the measure of Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy's (2001) teaching self-efficacy beliefs. The results showed that there was a statistically significant relationship between attitude towards E learning and self-efficacy beliefs among first cycle female teachers in the Northern Al-Batinah Province. The results also revealed high positive attitude among first cycle female teachers towards E-learning, and a high level of their teaching self-efficacy beliefs, as the teaching efficacy dimension ranked the first. The results also revealed that were statistically significant differences between female teachers in attitude towards E-learning according to the specialization variable and in favor of the second-field teachers. While there were no statistically significant differences in teaching self-efficacy beliefs between female teachers according to the specialization variable, the results also showed that there were no differences between female teachers in attitude towards E-learning and teaching self-efficacy beliefs attributable to the teaching experience variable.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الموقف نحو التعلم الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية بين معلمات الحلقة الأولى في سلطنة عمان.وقد تكونت عينة الدراسة من (265) معلمة من معلمات الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس الاتجاه نحو التعليم الإلكتروني لكنعان (2016) و مقياس معتقدات الكفاءة الذاتية Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy's (2001) .
أظهرت النتائج أن هناك علاقة دالة إحصائيا بين الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية بين معلمات الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة. كما أسفرت الدراسة عن وجود اتجاهات إيجابية مرتفعة لدى المعلمات نحو التعليم الإلكتروني، ووجود مستوى مرتفع في معتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية لديهن، حيث بعد كفاءة التدريس المرتبة الأولى. كما كشفت النتائج أيضا أن فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمات في الاتجاهات نحو التعليم الإلكتروني تبعا لمتغير التخصص, ولصالح معلمات المجال الثاني ، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا في معتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية بين المعلمات وفقا لمتغير التخصص ، وقد أظهرت النتائج أيضا عدوم وجود فروق في الاتجاهات نحو التعليم الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية تعزى لمتغير الخبرة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
عمار، محمد عيد حامد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2020-12-01
مقالات الدوريات
5
0
كاظم، علي مهدي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2020-09-01
مقالات الدوريات
5
0
السالمية، ليلى بنت زاهر.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
مقالات الدوريات
8
1
شحات، محمد علي أحمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
مقالات الدوريات
4
0
المقبالي، حمود بن عبد الله.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01
مقالات الدوريات
4
0
خلف، مصطفى على.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2021-05-01