Document
الاتجاه نحو التعليم الإلكتروني وعلاقته بمعتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية لدى معلمات الحلقة الأولى في سلطنة عمان.
Other titles
Attitude towards E-learning and its relationship to teaching self-efficacy beliefs among first cycle female teachers in Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed to find out the relationship between attitude
towards E-learning and teaching self-efficacy beliefs among first cycle
female teachers in Oman. The sample of the study was made up of (265)
teachers of the first cycle in the province of Northern Al- Batinah, and
the study relied on descriptive research, to achieve the objectives of the
study. The measure of attitude towards E-education for Canaan (2016)
was used, as well as, the measure of Tschannen-Moran & Woolfolk
Hoy's (2001) teaching self-efficacy beliefs. The results showed that there
was a statistically significant relationship between attitude towards E learning and self-efficacy beliefs among first cycle female teachers in the
Northern Al-Batinah Province. The results also revealed high positive
attitude among first cycle female teachers towards E-learning, and a
high level of their teaching self-efficacy beliefs, as the teaching efficacy
dimension ranked the first. The results also revealed that were
statistically significant differences between female teachers in attitude
towards E-learning according to the specialization variable and in favor
of the second-field teachers. While there were no statistically significant
differences in teaching self-efficacy beliefs between female teachers
according to the specialization variable, the results also showed that
there were no differences between female teachers in attitude towards
E-learning and teaching self-efficacy beliefs attributable to the teaching
experience variable.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الموقف نحو التعلم الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية بين معلمات الحلقة الأولى في سلطنة عمان.وقد تكونت عينة الدراسة من (265) معلمة من معلمات الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس الاتجاه نحو التعليم الإلكتروني لكنعان (2016) و مقياس معتقدات الكفاءة الذاتية Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy's (2001) .
أظهرت النتائج أن هناك علاقة دالة إحصائيا بين الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية بين معلمات الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة. كما أسفرت الدراسة عن وجود اتجاهات إيجابية مرتفعة لدى المعلمات نحو التعليم الإلكتروني، ووجود مستوى مرتفع في معتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية لديهن، حيث بعد كفاءة التدريس المرتبة الأولى. كما كشفت النتائج أيضا أن فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمات في الاتجاهات نحو التعليم الإلكتروني تبعا لمتغير التخصص, ولصالح معلمات المجال الثاني ، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا في معتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية بين المعلمات وفقا لمتغير التخصص ، وقد أظهرت النتائج أيضا عدوم وجود فروق في الاتجاهات نحو التعليم الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية تعزى لمتغير الخبرة.
أظهرت النتائج أن هناك علاقة دالة إحصائيا بين الاتجاه نحو التعلم الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية بين معلمات الحلقة الأولى في محافظة شمال الباطنة. كما أسفرت الدراسة عن وجود اتجاهات إيجابية مرتفعة لدى المعلمات نحو التعليم الإلكتروني، ووجود مستوى مرتفع في معتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية لديهن، حيث بعد كفاءة التدريس المرتبة الأولى. كما كشفت النتائج أيضا أن فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمات في الاتجاهات نحو التعليم الإلكتروني تبعا لمتغير التخصص, ولصالح معلمات المجال الثاني ، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا في معتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية بين المعلمات وفقا لمتغير التخصص ، وقد أظهرت النتائج أيضا عدوم وجود فروق في الاتجاهات نحو التعليم الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية التدريسية تعزى لمتغير الخبرة.
Category
Theses and Dissertations