وثيقة
الاتجاهات نحو التعلم المدمج وعلاقتها بمستوى التفكير الإبداعي لدى عينة من طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان.
عناوين أخرى
Attitudes towards blended learning and its relationship to the level of creative thinking among a sample of students at Sultan Qaboos University in Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to know the attitudes of undergraduate students at
Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman towards blended
learning and its relationship to their level of creative thinking. The study
sample consisted of 368 male and female students. As for the study tools,
it was represented by the two scales of attitudes towards blended learning
(Salim, 2018) and creative thinking (Bani Khaled, 2017), and the necessary
statistical treatments were conducted that showed that the means students'
attitudes towards blended learning came within the weak (negative) level.
And the level of creative thinking was also average. The results showed
that males are higher than females in the attitude towards blended learning
and creative thinking in general, as well as the there was statistical
significant differences between students in attitudes toward blended
learning and creative thinking in favor of males in the scientific as well as
the humanitarian specialization. It was also found that there is a correlation,
but not statistically significant, relationship between each of the trends
towards blended learning and the level of creative thinking among students
of Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman. In light of the results
the researcher presented a number of recommendations.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة اتجاهات طلبة البكالوريوس بجامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان نحو التعلم المدمج وعلاقتها بمستوى التفكير الإبداعي لديهم؛ حيث تكونت عينة الدراسة من 368 طالبا وطالبة. أما أدوات الد ارسة فقد تمثلت بمقياسي االتجاهات نحو التعلم المدمج (سليم، ً 2018(، والتفكير الإبداعي (بني خالد، 2017)، وأُجريت المعالجات الإحصائية اللازمة التي أظهرت بأن المتوسطات الحسابية لاتجاهات الطلبة نحو التعلم المدمج جاءت في حدود الضعيفة (السلبية( ، كما جاء مستوى التفكير الإبداعي متوسًطا، وأوضحت النتائج أن الذكور أعلى من الإناث في الاتجاه نحو التعلم المدمج، والتفكير الإبداعي بشكل عام، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلبة في الاتجاهات نحو التعلم المدمج، والتفكير الإبداعي لصالح الذكور في التخصص العلمي وكذلك الانساني. كما جرى التوصل إلى وجود علاقة ارتباطية، ولكنها غير دالة إحصائيا بين كل من الاتجاهات نحو التعلم المدمج ومستوى التفكير الإبداعي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان. وفي ضوء النتائج قدمت الباحثة عددا من التوصيات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية