وثيقة

أثر برنامج تعليمي قائم على التعلم المنظم ذاتياً في إكتساب المفاهيم الجبرية والتفكير الإبداعي لدى طلبة الحلقة الثانية من مرحلة التعليم الأساسي في سلطنة عمان مختلفي الكفاءات الذاتية في الرياضيات.

المصدر
رسالة دكتوراة
عناوين أخرى
The effect of an instructional program based on self-regulated learning on acquiring algebraic concepts and mathematical creative thinking among students in the second cycle of basic education in the Sultanate of Oman with different mathematics self-eff
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة دكتوراة
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the effect of using an instructional program based on self-regulated learning on the acquisition of algebraic concepts and creative thinking among students of the second cycle of basic education in the Sultanate of Oman with different mathematics self-efficacy. The study used a quasi-experimental approach with two groups and pre- and post-measurements, and its sample consisted of (99) students in the ninth grade. The sample was divided into two groups: an experimental group of (53) students, taught according to the instructional program based on self-regulated learning, and a control group taught as per the ordinary method. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a set of tools, which were: an acquiring algebraic concepts test, a mathematical creative thinking test, and a mathematics self-efficacy scale. The validity and reliability of these tools were extracted using appropriate methods, and they were found to be acceptable for the objectives of the study. To answer the study questions and test its hypotheses, Two-way ANCOVA was used and for more details, multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was conducted. The results showed a statistically significant difference at (α = 0.05) in both acquiring algebraic concepts and its levels, and mathematical creative thinking and its skills due to the teaching method, in favor of the experimental group. Also, the results showed that there was a statistically significant difference at (α = 0.05) in both acquiring algebraic concepts and its levels, and mathematical creative thinking and its skills due to mathematics self- efficacy, in favor of high mathematics self –efficacy. The results also showed no statistically significant differences at (α = 0.05) in both acquiring algebraic concepts and its levels, and mathematical creative thinking in and its skills, due to the interaction between teaching methods and level of mathematics self- efficacy. In light of these results, the study recommended to including the proposed instructional program, based on self-regulated learning, in teachers’ professional development programs and encouraging them to use it. The study also, suggested conducting further researches to investigate the effect of using instructional programs based on self-regulated learning in teaching mathematics, in different variables, school cycles and grades, and content.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تقصي أثر برنامج تعليمي قائم على التعلم المنظم ذاتيا في اكتساب المفاهيم الجبرية والتفكير الابداعي لدى طلبة الحلقة الثانية من مرحلة التعليم الاساسي في سلطنة َعمان مختلفي الكفاءة الذاتية في الرياضيات، واستخدمت التصميم شبه التجريبي ذ ا المجموعتين، وتكونت عينتها من 99 طالبًا وطالبة من طلبة الصف التاسع الاساسي، وقسمت العينة علىِ مجموعتين: تجريبية تكونت من 53 طاباً وطالبة التعليميِ طالبًا وطالبة، ودِرست وفَق البرنامج التعليمي القائم على التعلم المنظم ذاتياً والاخرى ضابطة درست وفق الطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث أدوات الدراسة، وهي: اختبار اكتساب المفاهيم الجبرية، واختبار التفكير الابداعي في الرياضيات، ومقياس الكفاءة الذاتية في الرياضيات، واستُخرجت دلالات الصدق والثبات لهذه الادوات . وللإجابة عن أسئلة الدراسة، واختبار الفرضيات المرتبطة بها اُستخدم تحليل التبايُن المصاحب )ANCOVA )ذو التصميم العاملي )2×2(، وتحليل التباين المصاحب متعدد المتغيرات التابعة )MANCOVA)؛ للحصول على مزيد من التفاصيل. وأظهرت النتائج وجود فرق دالة إحصائيًا عند مستوى )0.05 = α )في كل من اكتساب المفاهيم الجبرية ومستوييه، والتفكير الابداعي في الرياضيات ومهاراته، يُعزى لطريقة التدريس ولصالح المجموعة التجريبية. وأظهرت النتائج وجود فرق دالة إحصائيًا عند مستوى )0.05 = α )في كل من اكتساب المفاهيم الجبرية ومستوييه والتفكير الابداعي في الرياضيات ومهاراته يُعزى للكفاءة الذاتية في الرياضيات لصالح الطلبة ذوي الكفاءة الذاتية المرتفعة، وخلصت النتائج كذلك إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة )0.05 = α )في كل من اكتساب المفاهيم الجبرية ومستوييه، والتفكير الابداعي في الرياضيات ومهاراته تعزى للتفاعل بين طريقة التدريس والكفاءة الذاتية في الرياضيات. وفي ضوء هذه النتائج؛ أوصت الدراسة بعدة توصيات، منها: إدراج البرنامج التعليمي المقترح، القائم على التعلم المنظم ذاتيًا في برامج تطوير المعلمين المهني، وتشجيعهم على استخدامه، وإجراء مزيد من الدراسات للبحث في أثر استخدام برامج تعليمية قائمة على التعلم المنظم ذاتيًا في تدريس الرياضيات، في متغيرات مختلفة، ومراحل مدرسية أخرى، وصفوف متعددة، وفي مواضيع مختلفة من حيث المحتوى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
15
2
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
المنجية، رياء بنت سالم بن عامر.
جامعة الشرقية
2024-04-02
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
1
العبرية, هدى بنت نبهان بن حمود.
جامعة السلطان قابوس.
2021