وثيقة
الحساسية الإنفعالية وعلاقتها بالنضج الاجتماعي لدى المعاقين سمعيا بكلية الخليج في سلطنة عمان.
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the relationship between Emotional sensitivity and Social Maturity of Hearing Impaired in Gulf College in the Sultanate of Oman. The study followed the Descriptive Approach. The study sample consist of (65) Hearing Impaired males and females students. (76.5% of the original society), whom were selected by Purposive Sample of Hearing Impaired Students in Gulf College. The current researcher used two instruments, Emotional sensitivity Measure for Abu Mansoor (2011) and Social Maturity Measure for AlHathli (2014). The researcher translated the instruments into Finger Spelling. The study has reached the following results. First, Both level of Emotional sensitivity and Social Maturity were moderate. In addition, the average of Emotional sensitivity was about 1.72 and the average of Social Maturity was 1.98. The results indicated that there is no correlation between Emotional sensitivity and Social Maturity. There were also no statistically significant differences at the level of (0.05) in the level of Emotional sensitivity Due to gender and academic year variables. With regard to Social Maturity, there were no statistically significant differences at the level of (0.05) Due to gender variable. In addition, there were statistically significant differences at the level of (0.05) in the Social Maturity Due to academic year variable in favor of third and fourth year students. According to the study results, a set of recommendations and future studies were suggested.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة تعرف على العلاقة بين الحساسية الانفعالية والنضج الاجتماعي لدى المعاقين سمعيا بكلية الخليج في سلطنة عمان، واتبعت الدراسة المنهج الارتباطي الوصفي، حيث تكونت عينة الدراسة من (65) طالبا وطالبة من المعاقين سمعيا بما يمثل (76.5%) من المجتمع الأصلي تم اختيارهم بالطريقة القصدية من الطلبة المعاقين سمعيا بكلية الخليج، وقد استخدمت الباحثة مقياسين وهما: مقياس الحساسية الانفعالية من إعداد أبو منصور (2011)، ومقياس النضج الاجتماعي من إعداد الهذلي (2014)، حيث قامت الباحثة بترجمة المقاييس إلى الهجاء الاصبع الإشاري. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: أن كلا من مستوى الحساسية الانفعالية والنضج الاجتماعي لدى المعاقين سمعيا بكلية الخليج كان في المستوى المتوسط، حيث بلغ المتوسط الحسابي للحساسية الانفعالية (1.72)، والمتوسط الحسابي للنضج الاجتماعي (1.98). كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية سالبة لكنها غير دالة إحصائيا بين مستوى النضج الاجتماعي ومستوى الحساسية الانفعالية لدى الطلبة ذوي الإعاقة السمعية. وأظهرت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة α≤0.05)) في مستوى الشعور بالحساسية الانفعالية لدى الطلبة ذوي الإعاقة السمعية تعزى لمتغيري الجنس والسنة الدراسية. وفيما يتعلق بمستوى النضج الإجتماعي، أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للجنس، بينما كان هناك فروقاً دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تعزى لمتغير السنة الدراسية لصالح طلبة السنة الثالثة والرابعة. وفي ضوء نتائج الدراسة الحالية تم تقديم مجموعة من التوصيات والدراسات المستقبلية المقترحة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية