وثيقة

الكفاءة الإدارية وعلاقتها بالدافعية المهنية لمعلمي المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Administrative efficiency and its relationship to the professional motivation of private school teachers in the governorate of Muscat in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The current study aims to identify the availability of administrative competence among principals and measure the level of motivation among teachers in monolingual and bilingual private schools in Muscat, Sultanate of Oman. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive correlative approach was used, as well as the questionnaire tool, which was used in the study to collect data and information. The study group consisted of (359) persons from private schools in Muscat Governorate, Sultanate of Oman. The most significant findings of the study are as follows: Administrative competence among the principals of private schools was found at a medium degree of availability. The organization aspect ranked first with a high degree of availability while problem-solving ranked last. The findings also showed that there were no statistically significant differences between the mean of the ranks of the study group attributed to the variables of gender, educational qualification, and years of experience, except for the aspect of organization in the type of school, which was statistically significant in favor of the teachers of monolingual schools. The findings of the study also showed that the level of motivation of teachers in private schools in the Sultanate of Oman came at an average level in general, while professional ambition ranked first with a high level of motivation. However, the desire to help students ranked last with a poor level of motivation. The findings of the study also showed that there were no statistically significant differences in the level of the motivation variable in the assessments of the study group among private school teachers in Muscat Governorate attributed to the following variables (gender, academic qualification, years of experience, type of school), except for the professional ambition aspect, which showed statistical significance in favor of teachers with less than (5 years) of experience. The findings of the study showed a positive statistically significant relationship between the total degree of administrative competence among private school principals, and the total degree of professional motivation among teachers in Muscat. The findings also showed a statistically significant relationship between the aspects of administrative competence and professional motivation and showed no statistically significant relationship between (planning) and both (achievement motivation, and the desire to help students). In light of the findings of this study, a set of recommendations were concluded The school administration supervision department is required to motivate principals to develop plans to improve school resources, its budget, and teachers' performance. It is also required to instruct the school administration supervisor to draw the attention of the principals to the need for engaging teachers in setting educational goals and developing plans for the care and monitoring of exceptional students, as well as following up on the principals by the school administration supervisor to ensure that the principals hold periodic meetings with the teachers.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى توافر الكفاءة الإدارية لدى مديري وقياس مستوى الدافعية لدى المعلمين في المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان في المدارس الأحادية والثنائية.
ولتحقيق اهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي واستخدمت أيضا أداة الاستبانة في الدراسة لجمع البيانات والمعلومات وتكونت عينة الدراسة من (359) في المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هي: مدى توافر الكفاءة الإدارية لدى مديري المدارس الخاصة جاءت بدرجة توافر متوسطة. حيث جاء بعد التنظيم في الرتبة الأولى بدرجة توافر كبيرة وجاء بعد حل المشكلات في الرتبة الأخيرة. كما كشفت النتائج إلى إنه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس و المؤهل العلمي و سنوات الخبرة و باستثناء بعد التنظيم في نوع المدرسة جاء دال إحصائيا لصالح معلمي أحادية اللغة.
كما كشفت نتائج الدراسة إلى إن مستوى الدافعية لدى المعلمين في المدارس الخاصة بسلطنة عمان جاءت بمستوى متوسط بشكل عام حيث جاء بعد الطموح المهني في الرتبة الأولى بمستوى دافعية كبيرة وجاء بعد الرغبة في مساعدة الطلبة في الرتبة الأخيرة بمستوى دافعية ضعيف. كما أوضحت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلاله إحصائية لمتغير مستوى الدافعية لتقديرات افراد عينة الدراسة لدى معلمي المدارس الخاصة في محافظة مسقط بسلطنة عمان تعزى للمتغيرات الآتية (الجنس و المؤهل العلمي و سنوات الخبرة و نوع المدرسة) باستثناء بعد الطموح المهني جاء دال إحصائيا لصالح المعلمين سنوات الخبرة لديهم اقل من (5 سنوات).
وكشفت نتائج الدراسة أن العلاقة بين الدرجة الكلية للكفاءة الإدارية لدى مديري المدارس الخاصة، والدرجة الكلية للدافعية المهنية لدى المعلمين بمحافظة مسقط بسلطنة عمان موجبة دالة إحصائيًا، كما أن العلاقة بين أبعاد الكفاءة الإدارية وأبعاد الدافعية المهنية دالة إحصائيا باستثناء العلاقة بين (التخطيط) وكل من (الدافعية للإنجاز، والرغبة في مساعدة الطلبة) كانت غير دالة إحصائيًا.
وفي ضوء ما توصلت إلية الدراسة توصي الدراسة بضرورة قيام قسم إشراف الإدارة المدرسية على حث المديرين على وضع خطط لتحسين موارد المدرسة، وتحسين ميزانيتها، وتحسين أداء المعلمين. وتوجيه مشرف الإدارة المدرسية للمديرين بضرورة مشاركة المعلمين في تحديد الأهداف التربوية، وفي وضع خطط لرعاية ومتابعة الطلاب غير العاديين. متابعة المديرين من قبل مشرف الإدارة المدرسية للتأكد من عقد المديرين إلى عقد لقاءات دورية مع المعلمين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الجابري، عبد الله بن صالح بن سليمان.
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
1
النبهانية, عائشة بنت محمود بن حارث.
جامعة السلطان قابوس.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الرواحية, سمية بنت راشد بن نصيب.
جامعة نزوى.
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
العبري, علي بن سعيد بن محمد.
جامعة نزوى.
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغافري, سعيد بن خميس بن ناصر.
جامعة نزوى.
2010