وثيقة

الكفايات الإرشادية الأدائية للأخصائيين الاجتماعيين في مدارس السلطنة من وجهة نظر مدراء المدارس والمشرفين الاجتماعيين.

الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2010
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study was to find counseling performance competences for social workers in the Sultanate of Oman schools from the perspective of principals and social supervisors. The aim of the study was also to show the differences in competences which might be caused by the social workers' sex, qualification, specialization, the region and place of residence. A random sample of about 312 principals and social supervisors was selected from Muscat, Dhakiliya and Batinah South . Towards this, a special tool was developed to identify the degree of possessing performance competencies. The tool consists of 68 items and it covers 7 areas. The tool was finally produced after reaching a good level of validity and reliability which are essential for purpose of scientific research. The necessary adjustments that were indicated by the appraisers had been implemented in this tool and had been treated statistically. The results have shown that social workers got the highest degrees in the personal characteristics, then in communication and social relationships and then in group guidance and in documentation and record keeping. They got average degrees in individual counseling and skills, then in writing supervising plans and in group counseling. The results have also shown that there were significant differences due to the sex of the social worker in favor of females. Females got higher degrees in possessing performance competences then males. There were also significant difference due to the qualification. The social workers with bachelor degree got the highest degree. In addition, there were significant differences caused by the region which the social worker work in and in favor of Muscat region. The differences were also present regarding the place of residence in favor of school principals. There weren't any significant differences regarding the experience and specialization. Therefore, the researcher recommends holding long and continuous training courses for social workers in performance competences. He also recommends concluding other researches to focus on other efficiencies that are not addressed in this study.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة الكفايات الإرشادية الأدائية للأخصائيين
الاجتماعيين في مدارس السلطنة من وجهة نظر مدراء المدارس والمشرفين الاجتماعيين،
واختلافها باختلاف نوع الأخصائي، ومؤهله، وتخصصه والمنطقة التعليمية، والمقتيّم
وسنوات الخبرة، وتم اختيار عينة عشوائية من محافظة مسقط، والمنطقة الداخلية، ومنطقة
جنوب الباطنة، وقد بلغت العينة 312 مديرا ومشرفا للتربية الاجتماعية.
ولتحقيق ذلك تم تطوير أداة خاصة للتعرف على درجة امتلاك الكفايات الإرشادية
الأدائية مكونة من (68) فقرة موزعة على سبعة ،مجالات وقد وضعت الأداة بصيغتها
النهائية بعد التوصل إلى مستوى صدق وثبات مقبول لغايات البحث العلمي.
أظهرت النتائج أن الأخصائيين الاجتماعيين الذين شملتهم الدراسة يمتلكون درجة
عالية في مجال السمات الشخصية في المرتبة الأولى، تلاه مجال الاتصال والتواصل
والعلاقات الخارجية، ثم مجال التوجيه الجمعي، بعده مجال التوثيق والتسجيل، وبدرجة
متوسطة في كل من المجالات التالية : مجال الإرشاد الفردي ومهاراته، ثم مجال الخطة
الإرشادية، وأخيرا مجال الإرشاد الجمعي.
وبالنسبة لمتغيرات الدراسة ، أشارت النتائج إلى أنه توجد فروق دالة إحصائيا لمتغير
الجنس ولصالح الإناث في درجة امتلاك الكفايات الإرشادية الأدائية، وأيضا لمتغير المؤهل
ولصالح حملة درجة البكالوريوس، ولمتغير المنطقة التعليمية ولصالح محافظة مسقط
ولمتغير المقيم ولصالح مدراء المدارس، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا لمتغيرات الخبرة
والتخصص العلمي.
وفي ضوء النتائج السابقة يوصي الباحث بضرورة عقد دورات تدريبية مستمرة
للأخصائيين الاجتماعيين حول الكفايات الإرشادية على أن تكون هذه الدورات طويلة، وعمل
دراسات أخرى حول الموضوع تتناول كفايات أخرى لم تتطرق لها الدراسة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
1
‫الراجحية،, مروة بنت ناصر بن أحمد.‬
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
مقالات الدوريات
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الفارسية، فضيلة بنت علي بن صالح.
جامعة نزوى
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
الفليتي، إدريس بن عيسى بن سليمان
جامعة نزوى
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
17
0
الجهضمي، ناصر بن حمدان بن ناصر.
جامعة الشرقية
2024