وثيقة

الكفاية الذاتية لمعلمي و معلمات الحلقة الثانية من التعليم الأساسي و علاقتها بالجنس و الخبرة و إتجاههم نحو العقاب في محافظة مسقط

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2006
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying the sense of Omani teachers' efficacy and its relation to some variables such as sex, experience and attitudes toward punishment and their interactions among male and female teachers of basic education (C2) in Muscat. The sample of the study consisted of 343 teachers (172 males and 171 females). Teacher's Sense of Efficacy Scale prepared by (Tchannen-Moran & Hoy, 2001) was used to measure teachers' efficacy. The second instrument was a questionnaire prepared to measure teachers' attitudes toward punishment. Acceptable reliability coefficients and validity were obtained for the two tests. To answer the questions of the study, means, standard deviations, multi-variete analysis and one-way analysis were used. The results showed high efficacy of Omani teachers in general and that male teachers had greater sense of efficacy than females. Moreover, the results indicated significant differences in favor of the most experienced teachers. The results also indicated no significant differences in efficacy levels attributed to attitudes toward punishment. Regarding the effects of the interactions between the variables, the results showed no statistically significance interactions. The results were interpreted in the light of the theoretical frame and previous related studies. Also, a number of recommendations and suggestions have been reached.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى احساس المعلم العماني بكفايته الذاتية وعلاقة هذا الإحساس ببعض المتغيرات وهي الجنس والخبرة واتجاهه نحو العقاب والتفاعلات بينها لدى معلمي ومعلمات الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة مسقط. وتكونت عينة الدراسة من 343 معلم ومعلمة منهم 172 معلم 171 معلمة وتم استخدام مقياس احساس المعلم بكفايته الذاتية للباحثين تشانن موران وهوي وولفولك (2002) القياس كفايته الذاتية، كما أعدت الباحثة استبانة لقياس اتجاه المعلمين نحو العقاب وقد تم التوصل إلى دلالات ثبات وصدق مقبولين لهذين المقياسين. وللاجابة على أسئلة الدراسة تم حساب المتوسطات والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين المتعدد المتغيرات وتحليل التباين الأحادي. وأثبتت النتائج أن المعلم العماني يتمتع بإحساس عالي بكفايته الذاتية وأن احساس الذكور جاء أعلى من احساس الإناث. كما أشارت النتائج وجود فروق دالة احصائيا لصالح المعلمين ذوي الخبرة الطويلة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائيا في مستويات الكفاية تعزي للاتجاه نحو العقاب. أما فيم يتصل بآثار التفاعل بين المتغيرات فأظهرت الدراسة عدم وجود دلالة إحصائية التفاعل بين هذه المتغيرات. وتم مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، وعرض بعض التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
العمرية, طفول بنت عامر بن سهيل.
جامعة ظفار.
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الهنائي, خالد بن محمد بن زاهر.
جامعة السلطان قابوس
2002
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫البلوشي،, عبدالله بن علي بن حسن.‬
جامعة السلطان قابوس
2003
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫البرواني،, عبدالله بن سيف بن عدي.‬
جامعة السلطان قابوس
2010