وثيقة

العلاقة بين ضغوط العمل واستخدام التقنيات الحديثة من وجهة نظر مديري ومديرات مدارس محافظة شمال الباطنة.

المعرف
الكلبانية,شيخة بنت سيف بن محمد (2019) العلاقة بين ضغوط العمل واستخدام التقنيات الحديثة من وجهة نظر مديري ومديرات مدارس محافظة شمال الباطنة. (رسالة ماجستير، جامعة صحار, صحار, عمان).
عناوين أخرى
The Relationship between work stress and using modern technologies from the point of view of principals in the school of North Batinah Governorate
الناشر
جامعة صحار.
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
Abstract The current study aimed to identify the relationship between work stress and using modern technologies from the point of view of principals in the school of North Batinah Governorate. The study sample consisted of (136) principals (male and female) who were chosen by the convenience sampling method, representing (69%) of the population. The descriptive correlated approach was used, through the two questionnaires, one of them for work stress which consists of (29) items divided into four sections: the type of administrative work, the students, the physical environment of work, the local community. The other questionnaire of the use of modern technologies, consisted of (12) items. Validity and reliability were checked for both questionnaire. The findings of the study showed that: the level of work stress among the principals and principals of North Batinah schools came at an average level with an average of (2.84) and a standard deviation of (0.64). The degree of their use of modern techniques was very high with an average of (4.39) and a standard deviation of (0.44). And the absence of statistically significant differences at the level of significance (0.05) depending on the gender variable on the level of work pressures of the principals according to experience in the first axis: the type of administrative work for principals who have more than 10 year. The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) on the degree of use of modern technologies among the principals according to the sex variable. The differences were in favor of females. In addition, there was no statistically significant correlation between work pressures and the use of modern technologies among the principals. In the light of the previous findings, the study recommended the need to provide a strong Internet network in the Omani schools, and to conduct more training courses and workshops in relation to the skills of using modern techniques for principals.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين ضغوط العمل واستخدام التقنيات الحديثة من وجهة نظر مديري ومديرات مدارس شمال الباطنة، تكونت عينة الدراسة من (136) مديرا ومديرة مدرسة، تم اختيارهم بالطريقة الملائمة (المتيسرة) وهم يمثلون نسية (69%) من مجتمع الدراسة، واستخدم المنهج الوصفي الارتباطي من خلال اعداد استبانتين، إحداهما لضغوط العمل وتكونت من (29) فقرة مقسمة على أربعة محاور : نوع العمل الإداري والطلبة والبيئة المادية للعمل والمجتمع المحلي، واستبانة استخدام التقنيات الحديثة وتكونت من (12) فقرة، وتم التحقق من صدقها وثباتها، أظهرت نتائج الدراسة: أن مستوى ضغوط العمل لدى مديري ومدبرات مدارس شمال الباطنة جاء بمستوى متوسط، بمتوسط حسابي بلغ (2.84 )وبانحراف معیاري ( 0.64). ودرجة استخدامهم للتقنيات الحديثة جاء بدرجة عالية جدا تمتوسط حسابي (4.39) وبانحراف معیاري ( 0.44). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) تبعا لمتغير الجنس حول مستوى ضغوط العمل لدى مديري ومديرات مدارس شمال الباطلة، وحسب متغير الخبرة في المحور الأول نوع العمل الإداري لصالح المدراء الذين عدد سنوات الخبرة لديهم أكثر من 10 سنوات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في باقي المحاور ، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق حول درجة استخدام التقنيات الحديثة لدى مديري ومدیران مدارس شمال الباطنة حسب متغير الجنس وجاءت الفروق لصالح الإناث. بالإضافة إلى عدم وجود علاقة ارتياطية دالة احصائية بين ضغوط العمل واستخدام التقنيات الحديثة لدى مديري ومديرات مدارس شمال الباطنة بسلطنة عمان. وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بضرورة توفير شبكة انترنت قوية في مدارس السلطنة، وعمل دورات تدريبية وورش عمل فيما يتعلق بمهارات استخدام التقنيات الحديثة المديري ومديرات مدارس السلطنة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011