وثيقة

المعالجة الصوتية وعلاقتها بالذاكرة العاملة لدى الطلبة ذوي صعوبات القراءة والطلبة العاديين في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بمحافظة مسقط بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to examine the phonological processing profile for students with and without reading disabilities in cycle 1 schools of basic education in the Governorate of Muscat, Sultanate of Oman. The study participants included 306 students, 165 students with reading disabilities and 141 students without reading disabilities. The Comprehensive Test of Phonological Processing (CTOPP) and Working Memory Test (WMT) were administered to the participants. The results of the study showed that the mean score of students without reading disabilities was higher than that of students of reading disabilities in all measures of phonological processing, and that there are statistically significant differences on the case of students in all scales of composite phonological processing, and there are statistically significant differences for the grade on students' scores in the scales of phonological awareness, phonological memory, rapid naming and alternative scale of rapid naming. There are also statistically significant differences for the interaction between the grade and the case on the students' grades in the rapid naming. There is no statistically significant effect of gender, case-gender interaction, class-gender interaction,gender-case-grade interaction on students' scores on composite phonological processing scales. The results also resulted in statistically significant differences between students with reading disabilities and student without reading disabilities attributed to the interaction between the grade and the case, while there is no statistically significant effect of the interaction between the case and the gender and the interaction between the grade and the case and the gender in the sub-acoustic phonological processing scales. The results also indicate a statistically significant correlation between the phonological awareness test and the working memory test among students with and student without reading disabilities. The phonological memory test was only significant with students with reading disabilities. As for the sub-tests, the word pronunciation test after deleting part of it, and the test of merging syllables indicated a statistically significant relationship with the working memory test with students with reading disabilities and student without reading disabilities, while the test of remembering numbers and the test of the rapid naming of things were only significant with students with reading disabilities. In light of the results, we hope that phonological processing skills will be incorporated into the school curriculum, and that comprehensive testing of phonological processing will be used as a diagnostic tool for students in basic education.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الملف الصوتي للطلبة ذوي صعوبات القراءة والكلية العاديين في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بمحافظة مسقط بسلطنة
عمان ، وقد بلغت عينة الدراسة (306) طالبا وطالبة منهم (165) من ذوي صعوبات القراءة، وتم استخدام الاختبار الشامل للمعالجة الصوتية واختبار الذاكرة العاملة، وتوصلت نتائج الدراسة أن متوسط درجات الطلبة العاديين أكبر من متوسط درجات طلبة صعوبات القراءة في جميع مقاييس المعالجة الصوتية المركبة والفرعية، وأنه توجد فروق دالة إحصائيا للحالة على درجات الطلبة في جميع مقاييس المعالجة الصوتية المركبة ،وتوجد فروق دالة إحصائيا للصف على درجات الطلبة في مقاييس الوعي الصوتي والذاكرة الصوتية والتسمية السريعة والمقياس البديل للتسمية السريعة، وتوجد أيضا فروق دالة إحصائيا للتفاعل بين الصف والحالة على درجات الطلبة في التسمية السريعة، ولا يوجد أثر دال إحصائيا للنوع والتفاعل بين الحالة والنوع والتفاعل بين الصف والنوع والتفاعل بين النوع والحالة والصف على درجات الطلبة في مقاييس المعالجة الصوتية المركبة.
وأسفرت النتائج أيضا بوجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة ذوي صعوبات القراءة والطلبة العانيين تعزى إلى التفاعل بين الصف والحالة، بينما لا يوجد أثر دال إحصائيا لكل من التفاعل بين الحالة والنوع والتفاعل بين الصف والتنوع والتفاعل بين الصف والحالة والنوع في مقاييس المعالجة الصوتية الفرعية وتشير النتائج أيضا إلى وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين اختبار الوعي الصوتي واختبار الذاكرة العاملة لدى طلبة صعوبات القراءة والطلبة العاديين، أما اختبار الذاكرة الصوتية فقد كان دالا فقط مع طلبة صعوبات القراءة
أما بالنسبة للاختبارات الفرعية فقد كان أختبار نطق كلمة بعد حذف جزء منها، واختبار دمج المقالع يشيران إلى علاقة دالة إحصائيا مع اختبار الذاكرة العاملة مع طلبة صعوبات القراءة والطلبة العاديين، أما اختبار تذكر الأرقام واختبار التسمية السريعة للأشياء فقد كادا دالين فقط مع طلبة صعوبات القراءة.
وفي ضوء النتائج تأمل أن يتم تضمين مهارات المعالجة الصوتية في المناهج المدرسية وأن يستخدم الاختبار الشامل للمعالجة الصوتية كأداة تشخيصية للطلبة في المراحل التعليمية الأساسية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
العمرية, طفول بنت عامر بن سهيل.
جامعة ظفار.
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
القطيطية, آسيا بنت خميس بن مبارك.
جامعة السلطان قابوس.
2020
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
غالية بنت عبدالله بن حمد, المشايخية
جامعة السلطان قابوس
2019