وثيقة

‫المفاهيم الفقهية في كتب التربية الاسلامية المقررة لصفوف المرحلة الثانوية في سلطنة عمان : دراسة تحليلية تقويمية‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
1997
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of the present study was to identify the concepts relating to jurisprudence (Fikh) in the jurisprudence units in Islamic Education textbooks of Omani secondary schools in the academic year 1995-1996, using these probing questions: 1) What are the jurisprudence (Fikh) concepts taught in Islamic Education textbooks of Omani secondary schools in 1995-1996? What is the Frequency occurrence rate of these concepts? What jurisprudence concepts are seen as necessary for Omani secondary schools by Islamic Education supervisors, and teachers in both Muscat and Al Batinah - North in 1995-1996? How adequate are the jurisprudence concepts of existing textbooks in relation to the concepts deemed necessary for secondary school? The present study employed content - analysis, and a questionnaire. The goal of the content analysis method was to identify the jurisprudence concepts taught in the jurisprudence units of Islamic Education textbooks of the secondary schools. Besides, the questionnaire was employed to identify the necessary jurisprudence concepts as viewed by both secondary school supervisors and teachers in Muscat and Batinah - North in the academic year 1995-1996. The unit of analysis in the content - analysis method was the "full sentence," whilst the jurisprudence concepts were duly classified into three Catepories : introduction to Fikh, rituals (Ibadat), and social interactions (Muamalat) In order to ascertain the validity of this content analysis; five lessons of the Islamic jurisprudence units for the First Secondary Class in the first academic semester, amounting to 13.16% of the total number of Islamic jurisprudence units were thus analyzed. Subsequently, these concepts were classified according to the above mentioned Categories, and then the analysis was examined by a panel of judges. In order to assess the reliability of the analysis, the researcher carried out an analysis of eight lessons amounting to (21%) of the total number of the lessons relating to the Islamic jurisprudence units at a two-week interval. The reliability corfficient was (.94), attesting to a high degree of reliability. The questionnaire was, on the other hand, designed to elicit the opinions of Islamic Education supervisors and teachers of Muscat and Batina-North secondary schools. Its goal was to pinpoint the most desirable jurisprudence concepts for the secondary school student. The validity of this questionnaire was examined by a panel of faculty members from the College of Education and Islamic Disciplines at SQU, As for the questionnaire's reliability, the re-application method, was employed, and the range of the reliability coefficients for the three secondary classes turned out to be as follows: First Secondary: (.85) Second Secondary: (189) Third Secondary: (.79) The questionnaire's final version was then applied to a sample from the research population totaling (13) supervisore and (130) teachers of the Muscat and Batinah-North secondary schools. In other words, it was applied to 59.83% of the total research population. The findings were then, statistically analyzed, using means and percentages. The following are the most important conclusions: 1)The jurisprudence units in the prescribed textbooks contain (36) major concepts. 2)The Jurisprudence concepts deemed necessary for secondary school students total (61) concepts. In other words, the existing secondary school textbooks comprise nearly 59.02% of the total major concepts outlined by the present study. The main recommendation made in the present study was that the content of secondary school Islamic Education textbooks as regards jurisprudence units needs revision with a view to rebuilding these units in the light of the findings of the present study.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى تحليل المفاهيم الفقهية في وحدات الفقة بكتب التربية الإسلامية المقررة في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان للعام الدراسي 95/ 1996 م وتقويمها ، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية :
1- ما المفاهيم الفقهية المتضمنة في كتب التربية الإسلامية المقررة في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان . للعام الدراسي 95/ 1996 ؟
2- ما مدى شيوع كل من هذه المفاهيم الفقهية ؟
3- ما المفاهيم الفقهية اللازمة لطلبة المرحلة الثانوية بسلطنة عمان ، من وجهة نظر موجهي التربية الإسلامية ومعلميها ومعلماتها ؟
4 - ما مدى ملاءمة المفاهيم الفقهية المتضمنة في هذه الكتب ، في ضوء المفاهيم اللازمة لطلبة المرحلة الثانوية ؟
استخدمت في الدراسة طريقة تحليل المحتوى والاستبانة ؛ أما طريقة تحليل المحتوى فقد استخدمت من أجل معرفة تكرارات المفاهيم الفقهية الواردة في وحدات الفقه بكتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية، في حين استخدمت الاستبانة ؛ من أجل تحديد المفاهيم الفقهية اللازمة لطلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر موجهي التربية الإسلامية ، ومعلميها. ومعلماتها بمحافظة مسقط ومنطقة الباطنة - شمال للعام الدراسي 95/ 1996 م.
اعتمدت الجملة المفيدة في تحليل المحتوى وحدة التحليل ، وصنفت المفاهيم الفقهية في مجالات ثلاثة هي: مجال المدخل إلى الفقه ، و مجال العبادات ، ومجال المعاملات . وللتأكد من صدق التحليل تم تحليل خمسة دروس من وحدة الفقه المتضمنة بكتاب التربية الإسلامية المقرر على طلبة الصف الأول الثانوي - الفصل الدراسي الأول ؛ أي بنسبة (13.16٪) من مجموع الدروس الواردة في وحدات الفقه البالغ عددها (38) درسا ، ثم صنفت المفاهيم في المجالات الثلاثة ، وعرض هذا التحليل على لجنة من المحكمين الذين أقروا الباحثة على تصنيفها .
وللتأكد من ثبات التحليل ، قامت الباحثة بتحليل محتوى ثمانية دروس أي بنسبة (21٪) من مجموع الدروس الفقهية الواردة بالوحدات موضع الدراسة ، و بفاصل زمني قدره أسبوعان ، وكانت قيمة معامل الارتباط (94ر) ، وهذا يعني أن التحليل يتصف بدرجة عالية من الثبات .
أما الاستبانة فقد هدفت إلى تقصي آراء موجهي التربية الإسلامية ومعلميها ومعلماتها بالمرحلة . الثانوية بمحافظة مسقط ومنطقة الباطنة - شمال ؛ لتحديد المفاهيم الفقهية اللازمة لطلبة المرحلة . الثانوية، وتم التأكد من صدق الاستبانة ، بعرضها على مجموعة من المحتمين من أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية والعلوم الإسلامية بجامعة السلطان قابوس ، أما ثباتها فقد حسب بطريقة إعادة التطبيق ، وكانت معاملات الارتباط على النحو التالي : الصف الأول الثانوي (85 ر) ، والصف الثاني . الثانوي (89 ر) ، والصف الثالث الثانوي (79 ر)
طبقت الاستبانة في صورتها النهائية على عينة الدراسة ، ثم حللت النتائج إحصائيا باستخدام :.. المتوسطات والنسب المئوية . ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي :
1- تضمنت وحدات الفقه في الكتب المقررة (36) مفهوما رئيسا.
2 - المفاهيم الفقهية الرئيسة اللازمة لطلبة المرحلة الثانوية (61) مفهوما؛ أي أن كتب التربية الإسلامية الحالية المقررة على طلبة المرحلة الثانوية بسلطنة عمان تتضمن (59.02٪) من مجموع المفاهيم الفقهية الرئيسة اللازمة لطلبة هذه المرحلة .
وقد أوصت الدراسة بضرورة إعادة النظر في محتوى وحدات الفقه بكتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية ، واختيار محتوى هذه الوحدات في ضوء نتائج الدراسة .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الحاتمية, غنية بنت سعيد بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2003
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الفريد, حياة بنت عبد الأمير بن علي.
جامعة السلطان قابوس
1995