وثيقة

المرونة النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى عينة من طلبة جامعة نزوى بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Psychological resilience and its relationship to academic achievement among a sample of students from the University of Nizwa in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2021
اللغة
اللغة العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The aim of this research is to identify the degree of psychological resilience and its relationship to the academic achievement of college students in Nizwa University in Sultanate of Oman. The total number of participant in the study was 367 students; 142 male students and 225 female students. The researcher used psychological measure (Shakoora 2012) which is consisting of (47) items classified in three main dimensions (emotional, mental, and social). In fact, the researcher has verified the trustiness and stability of the measure, and has made sure that it can be applied to this study. The research result has shown that the degree of psychological resilience of the sample student is high .Furthermore, the average result for all dimensions of the psychological resilience was 2.38; which is a high score. Moreover, the study found that there are statistical differences in psychological resilience between students in degree of academic achievement in Nizwa University in sultanate of Oman and high achiever students have significant level of (0.052a). In addition to that, the study found that there is no statistical differences in psychological resilience between male and female students in Nizwa University in sultanate of Oman level of (0.052a). Key words: psychological resilience, academic achievement, Nizwa university students, sultanate of Oman.
الملخص العربي

هدف الدراسة هذه إلى التعرف على علاقة المرونة النفسية بالتحصيل الدراسي
لدى عينة من طلبة جامعة نزوى بسلطنة عمان، تكونت عينة الدراسة من (367)
طالب وطالبة منهم (142) طالب و (225) طالبة، واتبع الباحث في دراسته المنهج
الوصفي الارتباطي، واستخدم مقياس المرونة النفسية من إعداد: شقورة (2012)
والمكون من (47) فقرة، موزعة على ثلاثة أبعاد (الانفعالي والعقلي والاجتماعي)
وتم التحقق من الصدق والثبات للمقياس ومدى ملاءمته لأغراض الدراسة.
وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى المرونة النفسية لدى عينة الدراسة جاء
مرتفعا، وقد بلغ المتوسط الحسابي لجميع مجالات مقياس المرونة النفسية (2.38)
وهي درجة مرتفعة، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى
المرونة النفسية بين الطلبة، يُعزى لمتغير مستوى التحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة
نزوى بسلطنة عمان لصالح الطلبة ذوي المستوى التحصيلي المرتفع عند مستوى دلالة
(005) ، إضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المرونة
النفسية تعزى لمتغير الجنس عند مستوى دلالة (0.05a)
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
11
1
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
العلوي، محمد بن سعيد بن ربيع.
جامعة نزوى
2009
مقالات الدوريات
5
0
آل عبدالسلام، وفاء بنت سالم بن سيف.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01