Document
المرونة النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى عينة من طلبة جامعة نزوى بسلطنة عمان.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Psychological resilience and its relationship to academic achievement among a sample of students from the University of Nizwa in the Sultanate of Oman.
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2021
Language
اللغة العربية
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The aim of this research is to identify the degree of psychological resilience and its
relationship to the academic achievement of college students in Nizwa University in
Sultanate of Oman. The total number of participant in the study was 367 students; 142
male students and 225 female students. The researcher used psychological measure
(Shakoora 2012) which is consisting of (47) items classified in three main dimensions
(emotional, mental, and social). In fact, the researcher has verified the trustiness and
stability of the measure, and has made sure that it can be applied to this study.
The research result has shown that the degree of psychological resilience of the sample
student is high .Furthermore, the average result for all dimensions of the psychological
resilience was 2.38; which is a high score. Moreover, the study found that there are
statistical differences in psychological resilience between students in degree of
academic achievement in Nizwa University in sultanate of Oman and high achiever
students have significant level of (0.052a). In addition to that, the study found that there
is no statistical differences in psychological resilience between male and female
students in Nizwa University in sultanate of Oman level of (0.052a).
Key words: psychological resilience, academic achievement, Nizwa university
students, sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدف الدراسة هذه إلى التعرف على علاقة المرونة النفسية بالتحصيل الدراسي
لدى عينة من طلبة جامعة نزوى بسلطنة عمان، تكونت عينة الدراسة من (367)
طالب وطالبة منهم (142) طالب و (225) طالبة، واتبع الباحث في دراسته المنهج
الوصفي الارتباطي، واستخدم مقياس المرونة النفسية من إعداد: شقورة (2012)
والمكون من (47) فقرة، موزعة على ثلاثة أبعاد (الانفعالي والعقلي والاجتماعي)
وتم التحقق من الصدق والثبات للمقياس ومدى ملاءمته لأغراض الدراسة.
وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى المرونة النفسية لدى عينة الدراسة جاء
مرتفعا، وقد بلغ المتوسط الحسابي لجميع مجالات مقياس المرونة النفسية (2.38)
وهي درجة مرتفعة، كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى
المرونة النفسية بين الطلبة، يُعزى لمتغير مستوى التحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة
نزوى بسلطنة عمان لصالح الطلبة ذوي المستوى التحصيلي المرتفع عند مستوى دلالة
(005) ، إضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى المرونة
النفسية تعزى لمتغير الجنس عند مستوى دلالة (0.05a)
Category
Theses and Dissertations