وثيقة

المشكلات التي تواجه مديري المدارس في إدارة الأزمات التعليمية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان.

الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to identify the Problems facing school principals in managing educational crises in Al Dakhiliya Governorate in the Sultanate of Oman. The study followed the descriptive correlative method, and the questionnaire was used to collect data and information, and it was applied to a sample of (112) School principals. The study reached several results, that there are problems facing school principals in managing educational crises in Al Dakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman, which came to a high degree overall, and also came to a high degree in the Felds of problems related to school employees, problems related to financial resources, and problems related to higher management, While it came to a very high degree in the focus of problems related to parents and the local community. The results also showed differences of statistical significance on the scale of (α ≤0.05) in the average results of the sample in response to the questionnaire and this difference can be accredited to the variable of gender (male/female) in relation to the core of the problems relating to school employees and those relating to higher management and the difference was in favor of the males. Gender did not have any similar effect on the problems relating to financial resources, parents or the local community. In addition, there was no difference of statistical significance on the scale of (α ≤0.05) when it came to the variables of degree, years of experience, and level of education. The study concluded with several recommendations, the most important of which are: holding courses and training programs for all school staff on crisis management at all levels, namely, the Ministry of Education through the Specialized Institute for Professional Training for Teachers, and its affiliated directorates through training centers, and schools through schools through professional development programmes, Expand the authorities of school principals to take decisions in case of crises, and to act directly for the importance of time in such cases.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على المشكلات التي تواجه مديري المدارس في إدارة الأزمات التعليمية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (112) مديراُ ومديرة.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: وجود مشكلات تواجه مديري المدارس في إدارة الأزمات التعليمية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان جاءت بدرجة عالية بصورة إجمالية، كما جاءت بدرحة عالية أيضًا في محاور المشكلات المُتعلقة بالعاملين في المدرسة، والمشكلات المُتعلقة بالموارد المالية، والمشكلات المُتعلقة بالإدارة العليا، بينما جاءت بدرجة عالية جدًا في محور المشكلات المُتعلقة بأولياء الأمور والمجتمع المحلي. كما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(α ≤0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة من مديري المدارس للمشكلات التي تواجههم في إدارة الأزمات التعليمية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان تعزى لمُتغير الجنس (ذكر- أنثى) في محوري المشكلات المُتعلقة بالعاملين في المدرسة، والمشكلات المُتعلقة بالإدارة العليا ولصالح الذكور، بينما لم تظهر هذه الفروق في محوري المشكلات المُتعلقة بالموارد المالية، والمشكلات المُتعلقة بأولياء الأمور والمجتمع المحلي، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة من مديري المدارس للمشكلات التي تواجههم في إدارة الأزمات التعليمية بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان تعزى لمُتغيرات (المؤهل الدراسي، سنوات الخبرة، والمرحلة التعليمية).
وخلصت الدراسة إلى العديد من التوصيات أهمها: عقد دورات وبرامج تدريبية لجميع العاملين بالمدارس على إدارة الأزمات على كافة المستويات وهي وزارة التربية والتعليم من خلال المعهد التخصصي للتدريب المهني للمُعلمين، والمُديريات التابعة لها من خلال مراكز التدريب، والمدارس من خلال برامج الإنماء المهني، وتوسيع صلاحيات مديري المدارس لاتخاذ القرارات في حالة الأزمات، والتصرف المباشر لأهمية الوقت في مثل هذه الحالات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011