وثيقة

‫المتطلبات الادارية اللازمة لتفعيل نظام التقويم المستمر بمدارس التعليم الاساسي في سلطنة عمان‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2007
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to find out the administrative requirements which are needed to implement Continuous Assessment system in the Omani basic schools. Moreover, the study aimed to find out the availability of such requirements in the schools. Another aim of the study was to explore the affect of job, sex and the region upon the sample of study. To achieve these goals, the researcher prepared a questionnaire consisting of (62) items, divided into (3)broad categories, administrative, financial and social and school service. After verifying the validity and reliability of the tool, the questionnaire then distributed to the sample from two educational regions: Muscat and A' Dakhilia. The sample consists of(60)school headmasters,(40)supervisors, (12) administrative supervisors,(280) teachers and (32) social schools assistant. The researcher also interviewed (16) administrators from the General Directorate of Education and (20) parents. The study revealed the following results: The requirements on the most important level were organized in a descending order as follows: Financial, administrative, social and school service. 2. The requirements on the medium level were organized as follows: administrative, social and school service, financial. 3. There were significant statistical differences at (a=0,05) between the mean of headmasters' rating and the mean of the teachers' rating on the availability of the administrative requirements. The difference came in favor of headmasters. 4. There were significant statistical differences at (á= 0,05) between the mean of headmasters' rating and the mean of the teachers' rating on the domain of social and school service. The difference came in favor of headmasters. 5. There were significant statistical differences at (a= 0,05) between the mean of headmaster's rating and the mean of the teachers rating on all requirements. The difference came in favor of headmasters. 6 There were no statisticall differences at (a= 0,05) between males and females about the domain of the availability of administrative requirements regarding Continuous Assessment. 7. There were no statistically differences at (a= 0, 05) between participants from the two regions about the domain of the availability of administrative requirements regarding Continuous Assessment
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة بشكل عام إلى التعرف على المتطلبات الإدارية اللازمة لتفعيل نظام التقويم المستمر بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان وأهميتها، بالإضافة إلى التعرف على مدى توافر بعض المتطلبات الإدارية المرتبطة بتطبيق نظام التقويم المستمر بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان، كما اهتمت بمعرفة أثر متغيرات الوظيفة والجنس والمنطقة على تقديرات أفراد عينة الدراسة حول مدى توافر المتطلبات الإدارية المرتبطة بتطبيق نظام التقويم المستمر بمدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد أستبانة تكونت من (۹۲) فقرة مقسمة إلى ثلاثة مجالات (إداري و مالي وخدمة إرشادية واجتماعية مدرسية)، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة من منطقتي مسقط والداخلية التي تكونت من (60) مدير مدرسة، و(40) مشرف تربوي، و( ۱۲) موجه إداري، و(۲۸۰) معلم، و (۳۲) أخصائي اجتماعي، كما قام الباحث بإجراء مقابلات لعدد (۱۹) مسؤول بمديرية التربية والتعليم من المنطقتين، وعدد (۲۰) من أولياء أمور الطلبة، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: جاءت جميع المتطلبات عالية الأهمية حسب الترتيب التنازلي الآتي: المتطلبات المالية، المتطلبات الإدارية، متطلبات الخدمة الإرشادية والاجتماعية المدرسية. -جاءت جميع المتطلبات متوسطة التوافر حسب الترتيب التنازلي الآتي: المتطلبات الإدارية، متطلبات الخدمة الإرشادية والاجتماعية، المتطلبات المالية. وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (g=0٫05) بين متوسط تقديرات مدير المدرسة ومتوسط تقديرات المعلم لدرجة توافر المتطلبات، وجاءت الفروق لصالح مدير المدرسة وذلك في المجال الإداري. وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (a=۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات مدير المدرسة ومتوسط تقديرات المعلم لدرجة توافر المتطلبات، وجاءت الفروق لصالح مدير المدرسة وذلك في مجال الخدمة الإرشادية والاجتماعية المدرسية. وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات مدير المدرسة ومتوسط تقديرات المعلم لدرجة توافر المتطلبات، وجاءت الفروق الصالح مدير المدرسة وذلك على مستوى جميع المتطلبات. - عدم وجود فروق دالة إحصائية بين تقديرات الذكور والإناث حول درجة توافر المتطلبات الإدارية المرتبطة بتطبيق نظام التقويم المستمر وذلك عند مستوى دلالة (0.05)عدم وجود فروق دالة إحصائية بين تقديرات أفراد المنطقتين حول درجة توافر المتطلبات الإدارية المرتبطة بتطبيق نظام التقويم المستمر وذلك عند مستوى دلالة (0.05)
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
12
2
الفليتي, إسحاق بن خلفان بن سالم.
جامعة نزوى
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغمارية, شافية بنت راشد بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2012
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
البادي, بدر بن حمد بن حميد.
جامعة السلطان قابوس
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
‫الحراصية،, أسماء بنت سالم بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس
2011