وثيقة

تطوير أدوات لتقويم فاعلية أداء معلم الدراسات الاجتماعية في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to develop instruments to evaluate teaching performance of social studies teachers in Adhahera Governorate. Descriptive methodology has been used in analyzing the previous studies relevant to evaluating teacher's performance. Thus, teaching competencies were derived to evaluate the efficiency of social studies teachers. To achieve the study's aims, two scales were developed: the first scale was to evaluate teacher's performance by the principals and senior teachers. It consisted of four dimensions; each was measured by a number of items with a total of 31 items. The second scale purported to evaluate teacher's performance by the students. The scale consisted of thirty five items measuring seven dimensions. Reliability and validity of the instruments were verified with a pilot sample of students (n=145) & sample of principals and senior teachers (n=11). The analysis of the data showed the two scales possessed adequate validity and reliability estimates. Tools were applied to the study sample which consisted of students (n=719) and principals and senior teachers (n=48), who evaluated (n=145) teachers in Adhahera Governorate in the Sultanate of Oman. Confirmatory factor analysis (CFA) confirmed four factors for the principal's instrument and seven factors for the student's instrument. The study concludes that the instruments possess good psychometric properties and can be utilized for evaluation and research purposes.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى تطوير أدوات التقويم فاعلية أداء معلم الدراسات الاجتماعية بمحافظة الظاهرة، حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي من خلال تحليل الدراسات والأدبيات التربوية المرتبطة بالموضوع، ومن ثم اشتقت الكفايات التدريسية اللازمة لتقويم فاعلية الأداء المهني للمعلم.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياسين، الأول لتقويم فاعلية أداء المعلم من وجهة نظر مديري المدارس والمعلمين والمعلمات الأوائل، وهو مكون من (۳۱) مؤشرا إجرائيا ضمن أربعة أبعاد، يمكن من خلالها أن يستدل على فاعلية أداء معلم الدراسات الاجتماعية، والمقياس الثاني لتقويم فاعلية أداء المعلم من وجهة نظر الطلبة، وهو مكون من (۳۰) مؤشرا إجرائيا ضمن سبعة أبعاد، يمكن من خلالها الكشف عن فاعلية أداء معلم الدراسات الاجتماعية. ويعد التحقق من صدق وثبات الأدوات وسلامتها اللغوية؛ تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (48) مدير ومديرة مدرسة معلم ومعلمة أول، و(۷۱۹) طالبا وطالبة.
وقد خلصت الدراسة إلى أن الأداتين المطورتين لتقويم فاعلية أداء معلم الدراسات الاجتماعية قد تمتعنا بخصائص سيكومترية جيدة، وأن التحليل العاملي التوكيدي لمقياس تقویم فاعلية أداء المعلم من وجهة نظر مديري المدارس المعلمين والمعلمات الأوائل؛ کشف أن المقياس مكون من أربعة أبعاد. كذلك أكد التحليل العاملي التوكيدي لمقياس تقويم فاعلية أداء المعلم من وجهة نظر الطلبة؛ أن المقياس مكون من سبعة أبعاد كما افترضها الباحث. وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
الحسني, سلطان بن سيف بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017