وثيقة

الميول المهنيـة وعلاقتهـا بالكفـاءة الذاتيـة لطلبـة الصـف العاشـر بمحافظـة مسقط.

عناوين أخرى
Professional tendencies and their Relationship to the Self-efficacy of 10th Grade Students in Muscat Governorate
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to find out the relationship between professional tendencies and self-efficacy for tenth grade students in the Governorate of Muscat. An accessible sample of 241 male and female students from the Ministry of Education was selected. The Al-Barashdi Scale (2009) was used for professional tendencies, which includes six domains of professional tendencies according to Holland's classification (realistic, investigative, artistic, social, adventurous, traditional), and the Justice Scale (2001) was used for general self-efficacy. The level of professional inclinations of the students of the Governorate of Muscat in the Sultanate of Oman came to an average level from their point of view. It ranged between a low and a high level, where the highest tendencies related to the social field were at a high level, and came in the last place with a low level of tendencies for the tendencies related to the artistic field, and there were differences in inclinations in favor of males in the tendencies related to the following fields: social, realistic, and artistic, in contrast were Differences in favor of females in the traditional and investigative domains. There are no differences in the adventurous field between them. As for the level of self-efficacy, it was high in the sample, and there were statistically significant differences in the level of self-efficacy in favor of males. The study concluded that self-efficacy contributes to predicting professional tendencies.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الميول المهنية والكفاءة الذاتية لطلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي الارتباطي للدراسة. وتم اختيار عينة متيسرة والبالغ عددها (241) طالبًا وطالبة من طلبة التعليم العام لوزارة التربية. تم استخدام مقياس البراشدي(2009) للميول المهنية والذي يتضمن ستة مجالات للميول المهنية حسب تصنيف هولاند (الواقعي، الاستقصائي، الفني، الاجتماعي، المغامر، التقليدي)، وتم استخدام مقياس العدل(2001) للكفاءة الذاتية العامة. وجاء مستوى الميول المهنية لطلبة محافظة مسقط بسلطنة عُمان بمستوى متوسط من وجهة نظرهم. وتراوحت ما بين مستوى ضعيف ومرتفع، حيث كان أعلاها الميول المتعلقة بالمجال الاجتماعي وبمستوى مرتفع، وجاء في المرتبة الأخيرة وبمستوى ميول منخفض للميول المتعلقة بالمجال الفني، ووجود فروق في الميول لصالح الذكور في الميول المتعلقة بالمجالات الآتية: الاجتماعي، والواقعي، والفني، في المقابل كانت الفروق لصالح الإناث في المجالين التقليدي والاستقصائي. ولا توجد فروق في المجال المغامر بينهما، أما بالنسبة لمستوى الكفاءة الذاتية فقد كان مرتفعا لدى العينة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الكفاءة الذاتية لصالح الذكور. وتوصلت الدراسة إلى أن الكفاءة الذاتية تساهم في التنبؤ بالميول المهنية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
10
1
المهيرية, كوثر بنت سالم بن راشد.
جامعة السلطان قابوس.
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الشعيلية, فاطمه بنت طالب بن سالم.
جامعة نزوى.
2009
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المعمرية, خولة بنت عبد الله بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2022