وثيقة
القدرة التنبؤية للمناخ الأسري في التنظيم الانفعالي لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The predictive ability of the family climate in emotional regulation among eleventh grade students in Muscat Governorate
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the predictive ability of the family climate in the emotional
regulation of eleventh grade students in Muscat Governorate. The study sample consisted of
(500) male and female students from the eleventh grade in government schools in the state of
Matrah. The study applied the descriptive correlational method. Family climate scale and the
emotional regulation scale were used. The study results showed that the family climate level
among eleventh-grade students in Muscat governorate was average in all dimensions, except for
family cohesion, which was high. The emotional regulation level in the overall score and in the
re-evaluation and expressive suppression is moderate. There are statistically significant
differences in the overall score of emotional regulation dimensions attributed to gender, and
there is no statistical significance in the gender-related expressive suppression. On the other
hand, it found statistical significance in the dimension of re-evaluation in favor of females. There
is no statistical significance in the overall score of emotional regulation dimensions attributed to
the individual's position within the family, and there were statistically significant differences in
the mean of expression suppression between early birth order and late birth order, in favor of the late birth order. In addition, the results indicated a statistically significant positive correlation between emotional regulation and family climate. Family climate explains 10 % of the variance in the emotional regulation. The study also resulted in a set of recommendations.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على القدرة التنبؤية للمناخ الاسري في التنظيم الانفعالي لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط. تكونت عينة الدراسة من )500( طالب وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر من المدارس الحكومية بولاية مطرح. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التنبؤ ي، وتم استخدام مقياس المناخ الاسري ومقياس التنظيم الانفعالي. أظهرت نتائج الد ارسة أن مستوى المناخ الاسري لدى طلبة الصف الحادي عشر في محافظة مسقط جاء بمستوى متوسط في جميع أبعاده، ما عدا بعد التماسك الاسري والذي جاء مرتفع. كما جاء مستوى التنظيم الانفعالي في الدرجة الكلية وفي إعادة التقييم والقمع التعبيري بمستوى متوسط. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية لأبعاد التنظيم الانفعالي تعزى إلى الجنس، ولم توجد دلالة إحصائية في بعد القمع التعبيري تعزى للجنس، وفي المقابل وجدت داللة إحصائية في بعد إعادة التقييم لصالح الاناث. كما لم توجد دلالة إحصائية في الدرجة الكلية ألبعاد التنظيم الانفعالي تعزى الى ترتيب الفرد في الاسرة، ووجد فروق دالة إحصائيا في متوسط القمع التعبيري بين ذو الترتيب الميالدي المبكر وذو الترتيب الميلادي المتأخر لصالح ذو الترتيب الميلادي المتأخر. كما أوضحت النتائج وجود ارتباط موجب دال إحصائيا بين التنظيم الانفعالي والمناخ الاسري، مما يشير إلى أن المناخ الاسري يفسر ما نسبته %10 من التباين في التنظيم الانفعالي. كما أسفرت الدراسة عن مجموعة من التوصيات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية